Статтю присвячено реалізації констатувального етапу експериментального дослідження з виявлення рівня соціально-педагогічної підтримки реабілітованих наркозалежних у групах самодопомоги, що стало можливим завдяки розробленню критеріальної бази дослідження. Проаналізовано передумови емпіричного дослідження, виявлено критерії та відповідні їм показники рівня соціальнопедагогічної підтримки реабілітованих наркозалежних у групах самодопомоги. Розроблено систему з трьох критеріїв та обрано по два показники до них. Показниками когнітивного критерію стали “Соціальні знання”, досліджені за допомогою методу розв’язання соціальних ситуацій, опитування, інтерв’ю, та “Уявлення щодо реалізації соціально-позитивного досвіду підтримки і самопідтримки”, виявлені за допомогою методу експертної оцінки та авторської анкети. Показниками особистісно-ціннісного критерію стали “Цінності особистості”, емпірично перевірені методикою “Діагностика установки особистості “альтруїзм-егоїзм”, та “Самоефективність”, що досліджено тестом Д. Модукса і М. Шеєра (модифікація Л. Бояринцевої під керівництвом Л. Кричевського). Показниками мотиваційно-діяльнісного критерію стали “Мотивація досягнення успіху”, яку досліджено тестом “Мотивація досягнення успіху” Ю. М. Орлова, та “Соціальний самоконтроль”, що продіагностовано за допомогою шкали соціального самоконтролю М. Снайдера. Представлено розроблену і формалізовану трирівневу шкалу для оцінки кожного з критеріїв, яка є найзручнішою для інтерпретації й порівняння результатів, визначено змістові характеристики низького, середнього і високого рівнів соціально-педагогічної підтримки реабілітованих наркозалежних у групах самодопомоги. Описано кількісні результати проведеного експериментального дослідження, що показали превалювання низького рівня за всіма показниками розроблених критеріїв, що свідчить про необхідність посилення роботи в напрямі соціально-педагогічної підтримки реабілітованих наркозалежних у групах самодопомоги.
The article is devoted to the implementation stage of experimental research to identify the level of social-educational support for rehabilitated drug addicts in self-help groups, that was possible by the development of criteria research database. The preconditions for the implementation of empirical research are analyzed, the criteria and corresponding indicators of social-educational support rehabilitated drug addicts in self-help groups are found. The system of three criteria and two indicators is worked. The indicators of cognitive criteria were: “Social science”, which investigated by method of solving social situations, surveys, interviews and “The idea to implement social-positive experience of support and self-support”, that was found by the method of peer review and author questionnaire. The indicators of personal-values criteria were: “Personal values”, which empirically proven by methodology “Diagnostics of installation personality “altruism-selfishness” and “Self-effectiveness” that was examined by test D. Moduks and M. Scheer (the modification by L. Boyarintseva led by L. Krichevsky). The indicators of motivational-activity criteria were: “Motivation to achieve success”, which examined by test “Motivation to succeed” of M. Orlov and “Social self-support”, that was diagnosed by using the scale of social self-support M. Snyder. The developed and formalized a three-level scale for evaluation of each criterion, which is most convenient to interpretation and comparison of results are presented; the characteristics of low, medium and high levels of social-educational support rehabilitated drug addicts in self-help groups are defined. The results of experimental research which shown the prevalence of low level for all indicators of developed criteria, that indicates the need for strengthen of the work towards social-educational support rehabilitated drug addicts in self-help groups are described.