У статті висвітлена проблема ефективності процесу фізичного виховання з точки зору студентів, як важливих учасників цієї діяльності в умовах закладів вищої освіти. Отримано важливі відповіді від студентів, що відображають їхні думки, ставлення, позиції та побажання щодо поліпшення стану фізичного виховання у вищій школі. Виявлено суттєве незадоволення змістом занять з фізичного виховання. З’ясовано, що самостійні заняття з фізичного виховання не приносять задоволення студентам, а відтак, спостерігається низький відсоток частоти рухової активності на тиждень. Встановлено, з думок студентів, що спортизована форма організації процесу фізичного виховання буде більш ефективнішою, так як дозволить враховувати їхні інтереси. Констатовано, що одного заняття з фізичного виховання на тиждень не достатньо для фізичного вдосконалення студентів.
The article highlights the problem of the effectiveness of the process of physical education from the point of view of students as important participants in this activity in terms of higher education. Important answers were received from students, reflecting their thoughts, attitudes, positions and wishes to improve the state of physical education in higher education. Significant dissatisfaction with the content of physical education classes was revealed. It has been found that independent physical education classes do not bring satisfaction to students, and therefore, there is a low percentage of frequent physical activity per week. It is established, from the opinion of students, that the sports form of organization of the process of physical education will be more effective, as it will take into account their interests. It is stated that one physical education class per week is not enough for physical improvement of students. The survey among students does not allow to fully solve all aspects of the problem, so it is planned to conduct further research at the level of governing bodies of higher education and specialists in physical culture and sports to systematically address the issue of improving physical education.