У статті досліджується залежність рівня мотивації здобувачів вищої освіти 18-19 років до занять фізичною культурою і спортом від рівня їх фізичного розвитку.
У ході дослідження особливостей організації рухової активності здобувачів вищої освіти в умовах карантинних обмежень, було встановлено, що перехід на дистанційне навчання провокує тенденцію зниження мотивації здобувачів до занять фізичною культурою і спортом. Результати анкетування здобувачів на предмет вмотивованості до занять фізичною культурою і спортом у порівнянні з результатами тестування рівня фізичного розвитку та фізичного стану показують певну залежність. Результати анкетування здобувачів підтверджують актуальність пошуку та впровадження нових ідей та засобів підтримання рівня рухової активності для покращення фізичного стану здобувачів під час пандемії.
The article investigates the dependence of the level of motivation of student youth to engage in physical culture and sports on the level of physical development of higher education students aged 18-19. In the course of studying the peculiarities of the organization of motor activity of higher education seekers in the conditions of quarantine restrictions, it was found that the transition to distance learning provokes a tendency to reduce the motivation of applicants to engage in physical culture and sports. The results of the survey of applicants for motivation to engage in physical culture and sports in comparison with the results of testing the level of physical development and physical condition show a certain dependence. The results of the survey of applicants confirm the relevance of finding and implementing new ideas and tools to maintain the level of physical activity to improve the physical condition of applicants during a pandemic. The article considers the peculiarities of the organization of motor activity of higher education seekers in the conditions of quarantine restrictions. It was found that the motivation of applicants to engage in physical culture and sports in connection with the transition to distance learning. The need to search for new ideas and means to maintain the level of motor activity to improve the physical condition of applicants during a pandemic.