В статті Дарійчука С. В. «Фізичне виховання дітей та молоді як актуальна тема досліджень педагогів Австро-Угорщини (ІІ половина ХІХ– початок ХХ ст.)» проаналізована джерельна база дослідження на тему висвітлення проблем фізичного виховання дітей та молоді в пресі Буковини (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). Відповідно, до критеріїв вибору джерел (часовий; проблемно-тематичне спрямування; вид публікації), вони розподілені на три групи: 1) публікації в українських газетах і журналах (часописах) та їх додатках досліджуваного періоду; 2) архівні документи; 3) джерела науково-теоретичного характеру, які присвячені проблемам висвітлення тіловиховних та здоров’язберігаючих аспектів підростаючого покоління краю, формування санітарно-гігієнічних навичок у молоді. Автор виокремив та проаналізував комплекс різноманітних за характером, походженням та змістом матеріалів, зокрема публікації австро-угорських педагогів щодо різноманітних аспектів фізичного виховання дітей та молоді.
Analyzed the source base of research on the coverage of physical education of children and youth in the press of Bukovina ). According to the criteria for selecting sources (temporal; problem-thematic direction; type of publication), they are divided into three groups: 1) publications in Ukrainian newspapers and magazines (journals) and their supplements of the study period; 2) archival documents; 3) sources of scientific and theoretical nature, which are devoted to the problems of coverage of physical education and health aspects of the younger generation of the region, the formation of sanitary and hygienic skills in youth. The author singled out and analyzed a set of materials of various nature, origin and content, including publications of Austro-Hungarian teachers on various aspects of physical education of children and youth. The fact of active discussion, and thus the dissemination of the relationship between the experience of hygiene and physical education (J. Humer), highlighting the already relevant issues of the danger of overload and the formation of understanding of the importance of physical activity, games and sports. The shortcomings of the then educational process, according to researchers, were the lack of planning of such forms of physical education as active walks and excursions; spontaneity of choice of routes, places to visit.