У статті розглядаються інноваційні підходи організації фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах карантину. Аналізуються особливості впливу самоізоляції на життя людей, в тому числі: на емоційний стан, роботу серцево-судинної, ендокринної системи, опорно-рухового апарату тощо. Визначено, що для підвищення ефективності заходів здійснювалося програмно-методичне супроводження студентів, суть якого в ході навчальних дистанційних та самостійних занять фізичним вихованням студентів полягала насамперед у створенні програмного ресурсу занять, що складається з вправ, їх дозування, методик оздоровчого впливу на організм. Також визначається, що модернізація фізичної культури студентів у вищому навчальному закладі ґрунтується на формуванні фізичної культури особистості та сприяє розкриттю їх фізичного потенціалу, задоволенню фізичних потреб та розвитку талантів, що відповідають вимогам майбутньої роботи. Слід зазначити, що серед інноваційних методів навчання набувають популярності інформаційні технології (ділові ігри, вивчення типових і нетипових ситуацій тощо), засновані на мобільному навчанні.
The article considers innovative approaches to the organization of physical education of recipients of higher education in quarantine. The peculiarities of the influence of self-isolation on people's lives are analyzed, including: on the emotional state, the work of the cardiovascular, endocrine system, musculoskeletal system. It is also determined that the preservation of health, physical development and individuality are considered as criteria for the social well-being of society. Modern changes in society require innovative changes in the field of education, which is responsible for preparing people for life. An important and main task of higher education is to form a professional with a high level of competence in the chosen specialty. It is emphasized that in order to increase the effectiveness of activities, program-methodical support of students is recommended. Modernization of students' physical culture in higher education is based on the formation of physical culture of the individual, helps to reveal their physical potential, meet physical needs and develop talents in the education of physical qualities that meet the requirements of future work. It should be noted that among the innovative educational methods, information technologies (business games, trainings, study of typical and atypical situations, etc.) based on mobile learning are becoming popular. It is determined that to increase the effectiveness of activities carried out program and methodological support of students, the essence of which during distance learning and independent physical education of students was primarily to create a program resource of classes consisting of exercises, their dosage, methods of complex health effects. of the body.