У статті висвітлюються проблеми фізичного виховання школярів у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського. Вказується, що у наш час життя й здоров’я людини є найвищими людськими цінностями. Тому сьогодні одним із головних завдань національної системи освіти є виховання свідомого ставлення учнів до свого здоров’я та здоров’я інших, збереження й зміцнення фізичного, психічного, соціального та духовного здоров’я дитини. Важливим, на думку В. О. Сухомлинського, було виховання фізичної культури дитини. Для занять фізичними вправами дітей поділяли на три групи – основну, підготовчу і спеціальну. Особлива увага зверталася на дітей із слабким здоров’ям. Крім того, заняття фізичною культурою і спортом повинні приносити учням ще й задоволення та насолоду, стати потребою особистості.
The article highlights the problems of physical education of schoolchildren in the pedagogical heritage of VO Sukhomlinsky. It is stated that in our time, human life and health are the highest human values. Therefore, today one of the main tasks of the national education system is to raise the conscious attitude of students to their own health and the health of others, to preserve and strengthen the physical, mental, social and spiritual health of the child. According to VO Sukhomlinsky, the education of a child's physical culture was important. For physical exercises, children were divided into three groups basic, preparatory and special. Particular attention was paid to children with poor health. In addition, physical education and sports should bring students pleasure and enjoyment, become a need of the individual. The system of physical education substantiated by VO Sukhomlinsky covers all links of educational process at school. It thoroughly analyzes the basics of physical culture, reveals the basic principles, content, methods and tools, organizational forms of education, focuses on the features and qualities of teaching. Thoughts, theoretical positions of the teacher about physical culture are close and clear to the teachers of Ukraine; they are relevant today, and therefore can be used in today's school.