У статті обґрунтовано актуальність і стан розробленості проблеми, доцільність її дослідження, де визначальним результатом професійної підготовки майбутніх учителів є виховання їх відповідального ставлення до майбутньої професії, а кінцевим – виховання студентів у педагогічному закладі вищої освіти (сформованої особистості, відкритої до нового досвіду, активної, цілеспрямованої, з відповідальним ставленням до майбутньої професійної діяльності). Встановлено причини небажання і відсутності інтересу до майбутньої роботи у закладах загальної середньої освіти: невисокі кількісні результати зовнішнього незалежного оцінювання та уточнення сутності подальших професійних обов’язків, з’ясованих уже під час навчання в педагогічних закладах освіти. Здійснено аналіз вітчизняних та зарубіжних наукових джерел із досліджуваної проблеми, уточнено сутність і структуру ключових понять дослідження: “відповідальність”, “професійна відповідальність”, “формування відповідального ставлення до майбутньої професії у студентів педагогічних університетів”. Зокрема, поняття “відповідальне ставлення до майбутньої професії студентів педагогічних університетів” розглядаємо як стійку якість особистості майбутнього педагога, що характеризується дотриманням вимог професійно-педагогічної діяльності, готовністю до ухвалення професійних рішень, усвідомленим визначенням оптимальних засобів досягнення результатів та передбачення можливих наслідків, що виявляється у взаємодоповнюваності таких якостей, як лідерство, дисциплінованість, вимогливість, організованість, почуття обов’язку, професіоналізм, компетентність, самостійність, ініціативність тощо.
Крім того, виокремлено чинники, що визначають вибір молодою людиною певної професії та закладу освіти для її здобуття: основні уявлення про сутність обраної діяльності, її специфіку; інтерес до процесу та результатів професійної діяльності; узгодження сутності та результатів професії із життєвими очікуваннями; певний рівень психологічної готовності до визначення майбутньої професії як складника своєї життєдіяльності; ймовірність здобуття вищої освіти для обраної сфери професійної діяльності; виявлення здібностей до обраної професії.
The article substantiates the relevance and state of the problem and the feasibility of its study, where the determining result of professional training of future teachers is the education of their responsible attitude to the future profession, and the final – the education of students in higher education – formed personality, open to new experiences, active, purposeful, with a responsible attitude to future professional activities. The reasons for reluctance and lack of interest in future work in general secondary education institutions have been identified: low quantitative results of external independent evaluation and clarification of the essence of further professional responsibilities, clarified already in the process of teaching in pedagogical educational institutions. The analysis of domestic and foreign scientific sources on the researched problem is carried out and the essence and structure of key concepts of research are specified: «responsibility», «professional responsibility», «formation of the responsible attitude to the future profession at students of pedagogical universities». Thus, the concept of «responsible attitude to the future profession of students of pedagogical universities» is considered as a stable personality of the future teacher, characterized by compliance with professional and pedagogical activities, willingness to make professional decisions, conscious determination of optimal means of achieving results and anticipation of possible consequences. complementarity of such qualities as: leadership, discipline, demanding, organization, sense of duty, professionalism, competence, independence, initiative, etc. In addition, the factors that determine the choice of a young person of a certain profession and educational institution for its acquisition are identified: the basic ideas about the essence of the chosen activity, its specifics; interest in the process and results of professional activity; reconciling the essence and results of the profession with life expectations; a certain level of psychological readiness to determine the future profession as a component of their lives; the probability of obtaining higher education for the chosen field of professional activity; manifestation of abilities to the chosen profession.