Авторами статті на основі власного дослідницького та викладацького досвіду з’ясовано основні концептуальні й технологічні характеристики евристичної освіти – інноваційного феномена сучасного закладу вищої освіти. Дослідження зарубіжних і вітчизняних науковців, досвід педагогів-новаторів дають підстави дійти думки, що сучасна евристична освіта стала наслідком і породженням потужної діалектичної взаємодії кількох гуманітарних чинників, зокрема: а) давніх ідей Сократа і його послідовників про самостійне здобуття нових знань у надрах активного внутрішнього та зовнішнього діалогу пошукачів істини; б) методології і теорії творчості як найбільш продуктивного виду людської енергії і діяльності,зокрема освітньої; в) новітніх концепцій творчої самореалізації особистості як єдиного надійного джерела її виживання, продуктивного розвитку та набуття соціальної вагомості. Виявлено, що творчість – основна ознака пізнавальної діяльності освітніх суб’єктів. З’ясовано три основні рушійні сили пізнавально-творчої активності: стабільні мотиви до творчого пошуку знань, евристичні здібності, володіння формувальними й діагностичними методами евристичної діяльності. Розкрито особливості мети, змісту й видів навчальної евристичної діяльності, яка суттєво підвищує ефективність освітнього процесу, що перетворюється в діалектичну єдність пошукової, перетворювальної (реконструктивної),конструктивної і креативної діяльності освітніх суб’єктів. Розкрито необхідність їх мотивованої пізнавально-творчої самостійності, розвинутих умінь діалогічної взаємодії, освоєння певних евристичних навчальних технологій із метою створення значимих для студентів освітніх продуктів. Тому евристична освітня система має сенс стати провідною, успішною, привабливою, ефективною для викладачів і студентів, для демократичної держави та її громадян.
The authors of the article, based on their own research and teaching experience, find out the main conceptual and technical characteristics of heuristic education – an innovative phenomenon of modern higher education. Studies of foreign and national scientists, the experience of educators-innovators give reasons to believe that modern heuristic education was the result and beginning of a powerful dialectical interaction of several humanitarian factors, including: a) ancient ideas of Socrates and his followers on the independent acquisition of new knowledge in the depths of active internal and external dialogue of truth seekers; b) methodology and theory of creativity as the most productive type of human energy and activity, including education; c) the latest concepts of creative self-realization of the person as the only reliable source of its survival, productive development and acquisition of social importance It was found that creativity is the main feature of cognitive activity of educational subjects. Three main forces of cognitive and creative activity have been identified: stable motives for creative search for knowledge; heuristic abilities; possession of formative and diagnostic methods of heuristic activity. The peculiarities of the purpose and content of educational heuristic activity are revealed, which significantly increases the efficiency of the educational process, which turns into a dialectical unity of search, transformation (reconstructive), constructive and creative activity of educational subjects. The necessity of their motivated cognitive-creative independence, developed skills of dialogic interaction, mastering of certain heuristic educational techniques for the purpose of creation of educational products significant for students is revealed. There-fore, it makes sense for the heuristic education system to become leading, successful, attractive, effective for teachers and stu-dents, for a democratic state and its citizens.