Читання є основою пізнавального розвитку учнів. Незважаючи на широкий спектр досліджень, проблема психологічного обґрунтування технології швидкісного читання залишається не досить розробленою, особливо у контексті впливу на пізнавальну сферу підлітків. Відповідні наукові дослідження допоможуть створити цілісну теоретичну конструкцію феномену читання та інтелектуального розвитку в підлітковому віці. Крім того, отримані відомості стануть у нагоді під час створення програм і стратегій пізнавального розвитку підлітків. Здійснено огляд теоретичних джерел із зазначеної проблематики. Задля підтвердження ефективності впливу технології швидкісного читання на розвиток пізнавальної сфери підлітків проаналізовано результати первинної і вторинної діагностики. Нами створено дві вибірки (експериментальну та контрольну) та використано такі діагностичні інструменти, як тести (П’єрона-Рузера, “Порівняння понять”, “Аналогії”,“Мнемічні здібності”) та методики (“Матриці Равена”, дослідження обсягу короткотривалої пам’яті). До складу досліджуваних груп добиралися переважно підлітки з низькими та середніми показниками пізнавальної сфери. Унаслідок порівняння результатів первинної і вторинної діагностики виявлено позитивний вплив технології швидкісного читання на концентрацію уваги учнів, показники словесно-логічного узагальнення, обсяг короткочасної та асоціативної пам’яті. Водночас не зафіксовано суттєвого позитивного впливу технології на розвиток логічного мислення (вербального та невербального). Висновки підтверджено обчисленням показників критерію Стьюдента. Отримані результати є орієнтиром для оптимізації розвивальних можливостей технології швидкісного читання.
Reading is the basis of pupils’ cognitive development. Despite a wide range of research, the issue of psychological justification of speed reading technology remains underdeveloped, especially in the context of the impact on adolescents’ cognitive sphere. Relevant scientific research will help to create a holistic theoretical ground of the phenomenon of reading and intellectual developing in adolescence. In addition, the data obtained will be useful in creating programs and strategies for adolescents’ cognitive developing. The review of theoretical sources on the specified issue is carried out. To confirm the effectiveness of the impact of speed reading technology on adolescents’ cognitive development sphere, the results of primary and secondary diagnostics were analyzed. Two samples were chosen: experimental and control. The following diagnostic tools were used: the Pieron-Roser test, the “Comparison of Concepts” test, the “Analogies” test, the “Raven’s Matrix” method, the method of studying the short-term memory, the “Mnemonic Abilities” test. The study groups consisted mainly of adolescents, who have low and medium levels of cognition. The comparison of the results of primary and secondary diagnostics revealed a positive effect of speed reading technology on the concentration of students’ attention, indicators of verbal and logical generalization, the amount of short-term and associative memory. At the same time, significant positive impact of the technology on the logical thinking development (both verbal and nonverbal) wasn’t found out. The conclusions are confirmed by the indicators of the Student’s criterion calculation. The obtained data are the reference point for optimizing the development capabilities of speed reading technology.