Статтю присвячено проблемам виявлення естетичного в декоративно-прикладному мистецтві та його ролі у формуванні естетичного сприйняття майбутніми педагогами мистецьких дисциплін. У будь-який період свого розвитку суспільство стикається з проблемою, за якою мистецтво здатне суттєво та водночас по-різному впливати на естетичне сприйняття людини. Отже, необхідність пошуків дієвих шляхів використання його виховної функції кожного часу залишається актуальним. Під час професійної підготовки найважливішим для формування естетичного сприйняття мистецьких дисциплін майбутніми педагогами є використання основних сфер життєдіяльності сучасного суспільства: природи та предметного середовища, створеного людиною, а також явищ суспільно-гуманітарного процесу і творів мистецтва, що дає змогу виявити дію і вплив естетичного, його форми. Мистецтво загалом і декоративно-прикладне мистецтво зокрема є вищим ступенем духовної діяльності суспільства, спрямованої на естетичне освоєння дійсності. Аналіз походження декоративно-прикладного мистецтва доводить до висновку, що поняття “декоративність” фіксує той важливий момент в історії культури, коли відбувається поштовх, який зумовив виокремлення естетичного відношення людини до дійсності як специфічного культурного феномену. Саме з декоративності починається процес естетичного відношення. Всі особливості естетичного сприйняття найбільш концентровано виявляються у творах мистецтва. Українська культура є однією з основних формуючих та утворюючих витоків гармонізації середовища, що може стати парадигмічною засадою, своєрідним зразком для розбудови універсальної домівки планетарного суб’єкта домобудування як проєкту гармонізації глобальних процесів у світі. Цей дім ідеальний, духовний, що стоїть на підмурках великої літератури живопису та архітектури, які, у свою чергу, створювалися під впливом народної української фольклорної пісенної та образотворчої спадщини.
The article is devoted to the problems of revealing the aesthetic in decorative and applied art and its ole in the formation of aesthetic perception of future teachers of art disciplines. At any period of its development, society faces a problem: art can significantly, and at the same time differently, affect the aesthetic perception of man, and therefore, the need to find effective ways to use its educational function at all times remains relevant. In the process of professional training the most important for the formation of aesthetic perception of future teachers of art disciplines is the use of basic spheres of modern society: nature, the subject environment created by man, the phenomena of socio-humanitarian process, works of art. forms. Art in general and decorative-applied, in particular, is the highest degree of spiritual activity of society, which is aimed at the aesthetic development of reality. Analysis of the origin of arts and crafts leads to the conclusion that the concept of decorativeness captures the important moment in the history of culture, when there is a shock that led to the separation of human aesthetic attitude to reality as a specific cultural phenomenon from decorativeness begins the process of aesthetic attitude. And all the features of aesthetic perception are most concentrated in works of art. Ukrainian culture is one of the main forming and forming sources of environmental harmonization, which can become a paradigmatic basis, a kind of model for building a universal home of the planetary subject of housing as a project of harmonization of global processes in the world. This house is ideal, spiritual, standing on the foundations of great literature of painting and architecture, which in turn were created under the influence of Ukrainian folk folklore song and art heritage.