Статтю присвячено вивченню проблем взаємодії музею та школи як важливого методу навчання і виховання учнів, актуальним освітньо-музейним проєктам і можливості їх реалізації в Україні. Останніми роками спостерігається підвищений інтерес до розуміння взаємодії шкіл і музеїв. Нині музей закликає суспільство діяти, як школа, висвітлюючи яскраве світло на потреби громад та очікування, що виникають під час взаємодії музеїв із освітніми закладами. Музей повинен стати важливим центром навчання для суспільства. Поширення цифрових технологій також вимагає стратегічних навичок, які слід розвивати в музеї, особливо для шкільної аудиторії. Розвиток нових технологій є необхідним інструментом для задоволення потреб віртуальних відвідувачів. Музеї пропонують проєкти, які показують, що наукова виставка може зробити навчання більш цікавішим. Такі проєкти, як співпраця музею і школи, змінили засоби навчання, за допомогою яких передається сучасне навчання. Музеї і школи, що працюють разом, спроможні створювати набагато ефективнішу методику навчання для учнів і, можливо, підтримувати підвищені показники успішності, а також виявляти та вирішувати складні ситуації. Як у школах, так і в музеях, освітні простори мають бути розроблені для співпраці та діалогу між ними, що відображає освіту і вивчення навчальної програми, одночасно підтримуючи освітні стандарти та роботу у класі. Програми для дітей шкільного віку завжди були одними з найцікавіших навчальних пропозицій музеїв, що допомагає збагатити навчання у різних галузях для учнів усіх рівнів і здібностей і буде корисним для суспільства загалом. Проєкти “школа – музей” пропонують багато можливостей і сприяють активній участі, взаємодії між вчителями та учнями. Ця система дає змогу розробляти інноваційні методи, які не просто надають відвідувачам уявлення, але й полегшують навчання. Співпраця такого типу може створити широкі можливості для розвитку нового покоління фахівців і зрозуміти потреби аудиторії. Така співпраця корисна для вирішення важливих питань освіти шляхом постійного обміну передовим досвідом як у музеї, так і за його межами.
The article studies the challenges of the museum – secondary schools cooperation as an important method of teaching and educating students current educational and museum projects and opportunities for their activities in Ukraine. In recent years there has been an increased interest in understanding of the museum – secondary schools cooperation. Today museum call on society to act as schools, shining a bright light on the needs of communities and the expectations that occurs during muse-um-educational institutions cooperations. Museum should be becoming important center of learning for society. The spread of digital technologies also requires strategic skills that should be developed within the museum, especially for the schools audience. The development of new technologies are necessary instrument to meet virtual visitors needs. Museums have proposed projects showing that a scientific exhibition can make learning more interesting. Projects like of the museum – secondary schools cooperation have revolutionized the means of learning by which modern learning is conveyed. Museums and schools working together hold the power to create much more effective learning experiences for students and possibly support increased achievement scores as well of identifying and addressing the complexities. Both in schools and museums, educational spaces should be designed for collaboration and dialogue between them that reflect the education and learning of the curriculum while supporting educational standards and classroom work. Programs for School children have always been among the most interesting educational offerings of museums. It helps to enrich learning in various fields, for students of all grade levels and abilities, that will be useful for the world outside of the classroom. The projects «Secondary School and Museum» offer many opportunities and also promotes active participation, interaction among teachers and students. This system makes it possible to develop innovative techniques that do not merely provide visitors with notions, but facilitate their learning. A collaboration of this type can create wide possibilities for the development of new professionals generation, and understand the needs of your audiences. This cooperation is useful to solve important issues for the education through the constant sharing of best practices, both inside and outside the museum.