Висвітлено нагальний стан становлення інклюзивного, інноваційного, соціально згуртованого суспільства. Наведено аналітичний огляд тенденцій розвитку вищої школи в ракурсі інтеграції до європейського науково-освітнього простору. Схарактеризовано концепції реформування, базиси перспективного бачення
розвитку вітчизняної вищої освіти. Акцентується увага на важливості та необхідності вивчення і втілення передового досвіду зарубіжних країн у контексті вищої освіти. Визначено ключові параметри для забезпечення конкурентоспроможності фахівця. Отже, з’ясовано шляхи та перспективи модернізації професійної підготовки в
умовах інклюзії.
Проведен аналитический обзор тенденций развития высшей школы в ракурсе интеграции в европейское научно-образовательное пространство. Освещен актуальное состояние становления инклюзивного, инновационного, социально сплоченного общества. Охарактеризованы концепции реформирования, базисы
перспективного видения развития отечественного образования. Акцентируется внимание на важности и необходимости изучения и воплощения передового опыта зарубежных стран в контексте высшего образования. Определены ключевые параметры для обеспечения конкурентоспособности специалиста в условиях инклюзии.
An analytical review of trends in the development of higher education in the perspective of integration into the European scientific and educational space is conducted. The current state of formation of an inclusive, innovative, socially cohesive society is highlighted. The concepts of reforming, bases of a perspective vision of development of
domestic education are characterized. The attention is focused on the importance and necessity of studying and providing the best practices of foreign countries in the context of higher education. The key parameters for ensuring the competitiveness of specialist are determined: a high overall level of development of the national education system;
assimilation of new and advanced experience acquired in the process of cooperation with foreign countries; ensuring the quality of services in the internal and external markets of educational services; availability of quality educational and research infrastructure; development of strategic partnership; development of mobility. Undoubtedly, internationalization stimulates the development of higher education in the perspective of integration into the European scientific and educational space. A significant contribution to the positive changes is made by the general tendency of professional training of specialists with the appropriate level of development of professional skills and abilities and the corresponding foreign language communicative competence. The specialist must also be part of the digital age, which will enable global
competitiveness. So, the ways and prospects of modernization of professional training in the conditions of inclusion areclarified.