Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Спеціальна методика дослідження основних показників сформованості соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Утьосов, Я. А.
dc.contributor.author Утьосова, О. І.
dc.date.accessioned 2022-01-11T12:33:17Z
dc.date.available 2022-01-11T12:33:17Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Утьосов, Я. А. Спеціальна методика дослідження основних показників сформованості соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями / Я. А. Утьосов, О. І. Утьосова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. – Вип. 41. – С. 107-114. – DOI 10.31392/NPU-nc.series19.2020.41.15 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/36156
dc.description.abstract На основі використання наукових підходів до проблеми дослідження соціальної компетентності визначено показники її розвитку у підлітків з інтелектуальними порушеннями (особистісно-регуляторний, операційно-змістовий та мотиваційно-емоційний) та обґрунтовано вибір методів дослідження кожного окремого показника. Дослідження будувалося на п’яти принципах: перший – дослідження на основі зв’язку з реальними життєвими ситуаціями; другий – принципу вивчення в колективі та груповій взаємодії; третій – принципу опори на особистісні якості індивіду; четвертий – принципу позитивного впливу; п’ятий – принципу емоційного реагування. Викладено хід дослідження за методиками, наведено приклади у власній адаптації до кожного компоненту соціальної компетентності, зазначено основні завдання та запитання, наведено процедуру дослідження, технології та шкали підрахунку його результатів. ua
dc.description.abstract На основе использования научных подходов к проблеме исследования социальной компетентности определены показатели её развития у подростков с интеллектуальными нарушениями (личностно-регуляторный, операционно - содержательный и мотивационно-эмоциональный) и обоснован выбор методов исследования каждого отдельного показателя. Исследование строилось на пяти принципах: первый – исследование на основе связи с реальными жизненными ситуациями; второй – принцип изучения в коллективе и групповом взаимодействии; третий – принцип опоры на личностные качества индивида; четвертый – принцип положительного воздействия; пятый – принцип эмоционального реагирования. Изложен ход исследования, приведены примеры собственной адаптации методик по каждому компоненту социальной компетентности, указаны основные задания и задаваемые вопросы, изложена процедура исследования, представлены технологии и шкалы подсчета его результатов. ua
dc.description.abstract Based on the use of scientific approaches to the problem of research of social competence, determined were the indicators of its development in adolescents with intellectual disabilities (personality-regulatory, operational-semantic and motivational-emotional) and the choice of research methods for each indicator was substantiated. In order to analyze each individual rate, the components (indicators) of its consideration are identified: operational and semantic - representation and understanding of social life situations; social expectations; prognostic abilities; motivational and emotional - socially oriented motivation; empathic tendencies in behavior; personal regulatory - the ability to assess and regulate their own behavior; social reflection; behavioral - the ability to apply the acquired competencies in behavior; ability to work in a team. Established are the levels of formation of indicators that represent social competence in adolescents with intellectual disabilities: sufficient, average, minimum. Based on the established components (indicators) research methods were selected. At the initial stage of the experiment the complex of psychological and pedagogical study of social competence consisted of author's methods (questionnaires for parents, structured thematic conversations for teenagers, games with elements of drama performances, models of real life situations), methods of psychological and pedagogical research, some of which are in the author's own adaptation. The research was based on five principles: the first one - research is based on the connection to real life situations; the second - the principle of study in the team and group interaction; the third - the principle of reliance on personal qualities of the individual; the fourth - the principle of positive influence; the fifth - the principle of emotional response. We have outlined the course of the research according to the methods, gave examples in our own adaptation to each component of social competence, identified the main tasks and questions, gave the research procedure, technology and scales for calculating its results. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject підлітки ua
dc.subject інтелектуальні порушення ua
dc.subject методики ua
dc.subject соціальна компетентність ua
dc.subject операційно- змістовий компонент ua
dc.subject особистісно-регуляторний ua
dc.subject мотивація ua
dc.subject емпатія ua
dc.subject подростки ua
dc.subject интеллектуальные нарушения ua
dc.subject методики ua
dc.subject социальная компетентность ua
dc.subject операционно содержательный компонент ua
dc.subject личностно-регуляторный ua
dc.subject мотивация ua
dc.subject эмпатия ua
dc.subject adolescents ua
dc.subject intellectual disorders ua
dc.subject methods ua
dc.subject social competence ua
dc.subject operational-semantic comp ua
dc.title Спеціальна методика дослідження основних показників сформованості соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями ua
dc.title.alternative Специальная методика исследования основных показателей сформированности социальной компетентности подростков с интеллектуальными нарушениями ua
dc.title.alternative Special Methods of Research of the Main Indicators Characterizing the Formation of Social Competence of Adolescents with Intellectual Disorders ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics