У статті проаналізовано та систематизовано інформацію про життєвий шлях та науково-педагогічну діяльність логопеда, доцента кафедри логопедії Національного педагогічного університету імені Михайла Петровича Драгоманова Раїси Авер’янівни Юрової. Завдяки теоретичним методам дослідження описано основні напрямки її становлення як видатного та авторитетного педагога другої половини ХХ —
початку ХХІ століття, виділено та структуровано періодизацію життєвого та науково-педагогічного шляху вченої. Також окреслено загальні аспекти науково-педагогічної діяльності: розроблення методик, спрямованих на подолання порушень звуковимови та визначення шляхів їх усунення в учнів допоміжних шкіл з розумовою
діяльністю; вивчення дітей з порушеннями слуху та мовлення; вивчення організації логопедичної роботи в допоміжній школі; виокремлення основних етапів розвитку зв’язного мовлення у дітей з ринолалією; розроблення посібника з подолання заїкання. Великий вклад зроблений Раїсою Авер’янівною в розробку методик щодо подолання порушень звуковимови в дітей шкільного віку з розумовою відсталістю. Наприкінці 80-х років ХХ століття логопединя здійснила ряд наукових досліджень, які дали змогу узагальнити нею отримані результати та охарактеризувати їх у своїх теоретичних і практичних міркуваннях.
В статье проанализирована и систематизирована информация о жизненном пути и научно-педагогической деятельности логопеда, доцента кафедры логопедии Национального педагогического университета имени Михаила Петровича Драгоманова Раисы Аверьяновны Юровой. Благодаря теоретическим методам исследования описаны основные направления ее становления как выдающегося и
авторитетного педагога второй половины ХХ – начала XXI века, выделено и структурировано периодизацию жизненного и научно-педагогического пути ученой. Также определены общие аспекты научно-педагогической деятельности: разработка методик, направленных на преодоление нарушений звукопроизношения и определения путей их устранения у учащихся вспомогательных школ с умственной деятельностью; изучение детей с нарушениями слуха и речи; изучение организации логопедической работы
во вспомогательной школе; выделение основных этапов развития связной речи у детей с ринолалией; разработка руководства по преодолению заикания.
Большой вклад сделан Раисой Аверьянивною в разработку методик по преодолению нарушений звукопроизношения у детей школьного возраста с умственной отсталостью. В конце 80-х годов ХХ века
логопед осуществила ряд научных исследований, которые позволили обобщить ей полученные результаты и охарактеризовать их в своих теоретических и практических соображениях.
The article analyzes and systematizes information about the life and scientific and pedagogical activity of speech therapist, associate professor of speech therapy of the National Pedagogical Drahomanov University Raisa Averyanovna Yurova. Thanks to theoretical research methods, we describe the main directions of its formation as an
outstanding and authoritative teacher of the second half of the XХ – early XXI century, identified and structured the periodization of life and scientific and pedagogical path of the scientist. The general aspects of scientific and pedagogical activity are also outlined: development of methods aimed at overcoming speech disorders and determining ways to eliminate them in students of auxiliary schools with mental activity; study of children with hearing and speech disorders; study of the organization of speech therapy work in the auxiliary school; identification of the main stages of development of coherent speech in children with rhinolalia; developing a guide to overcoming stuttering. Raisa Averyanivna has made a great contribution to the development of methods for overcoming speech disorders in school-age children with mental retardation. In the late 80's of the twentieth century, the speech therapist conducted a number of scientific studies that allowed her to summarize the results and characterize them in their
theoretical and practical considerations.