У статті розглядаються ключові аспекти впливу джерел з гендерного виховання на дітей молодшого шкільного віку з порушеннями розумового розвитку. Зазначається, що гендерне виховання передбачає формування у дитини когнітивного, емоційного та поведінкового компонентів вихованості.Дослідження літературних джерел підкреслює необхідність спеціальних науково-практичних напрацювань статево-рольової вихованості дітей з порушеним інтелектом з метою вивчення і розробки нових комплексних програм виховання. Вони слугуватимуть для управління процесом формування особистості дитини з порушеннями розумового розвитку; підготовці учнів закладів загальної спеціальної освіти до майбутньої статево-
рольової соціалізації. Також відзначається, що гендерне виховання має на меті формування у підростаючого покоління не лише поняття про стать і стосунки між носіями певної статі, а й вироблення соціально значущого та адекватного ставлення до протилежної статі.
Встатье рассматриваются ключевые аспекты влияния источника гендерного воспитания на детей младшего школьного возраста с нарушениями умственного развития. Рассматривается вопрос, что гендерное воспитание предусматривает формирование у ребёнка когнитивного, эмоционального и поведенческого компонентов воспитанности. Рассмотрение литературных источников подчёркивает необходимость специальных научно-практических исследований полоролевой воспитанности детей с нарушенным интеллектом с целью изучения и разработки новых комплексных программ воспитания. Они будут использоваться для управление процессом формирования личности ребёнка с нарушениями умственного развития; подготовки учащихся учреждений общего специального
образования к будущей полоролевой социализации. Также отмечается, что гендерное воспитание ставит целью формирование у подрастающего поколения не только представлений про пол и отношения между носителями определённого пола, а и формирование социально значимого и адекватного отношения к противоположному полу.
The article considers the key aspects of the impact of sources on gender education on children of primary school age with intellectual disabilities. Gender education involves
the formation of cognitive, emotional and behavioral components of education. The study of literature sources emphasizes the need for special scientific and practical developments of gender and role education of children with intellectual disabilities in order to study and develop new comprehensive education programs. They will serve to manage the process of forming the personality of a child with intellectual disabilities, as well as to prepare students of general special education institutions for their future gender-role socialization. Gender education also aims to form in the younger
generation not only the concept of gender and relations between members of a particular sex and to develop their socially meaningful and adequate attitude to the opposite sex. The upbringing of a child with intellectual disabilities in round-the-clock special educational institutions requires taking into account the peculiarities of the implementation of gender-and-role education. The peer group becomes important as a reference group that influences the gender-and-role socialization of children. In this context, inclusive education contains a more optimistic outlook. The authors also point out that the structure of interpersonal relationships of children with intellectual disabilities consists of business and personal relationships and develops according to
patterns common for children with typical development, but with certain features.Personal and business relationships between children with intellectual disabilities are formed slowly and difficult.