Самостійність у здобутті знань передбачає оволодіння складними вміннями й навичками бачити сенс та мету роботи, організацію власної самоосвіти, уміння по-новому підходити до питань, що вирішуються. Тобто за самостійної діяльності учень сам визначає мету, предмет і засоби діяльності. Розвиток самостійності школярів – це мета діяльності як учителів, так і дітей. Тому педагог повинен створити для спонукання учня до самостійної роботи такий режим самостійної діяльності, який би дав змогу реалізувати головну мету – розвиток особистості дитини творчого потенціалу. Найбільшої актуальності набуває така організація самостійної роботи, за якої кожен школяр працював би на повну силу своїх можливостей. Самостійне виконання фізичних вправ за правильної організації може суттєво підвищити рухову активність учнів.
Independency in obtaining complex abilities and skills to see sense and aim of work, organization of self-education, skill to approach questions that are solved in a new way. In case of individual activity a pupil himself defines an aim, an object and tools of activity. Development of independency of pupils as an aim of activity of both teachers and children. That is why a teacher for inducing a pupil has to create such a regime of independent activity that will allow realizing the main papoose – development of a pupil's identity, autistic potential. The biggest topicality obtains such organization of individual work when each pupil worked at full power. Independent performing of physical exercises in case of the right realization may substantially increase motor activity of pupils. At the same time without qualified organized preparation it is impossible to form skills of physical exercises performance among pupils. Special attention requires selection and dozing of physical loads, safety of their performance. Taking into account the results of the study, we defined the independent work of students as a form of learning that includes various types of individual and collective motor activity, takes place in class and extracurricular activities, taking into account individual characteristics and physical abilities of students under the guidance of a teacher or without his direct participation. Self-exercise with proper organization can significantly increase the motor activity of students. At the same time, without qualified organizational training it is impossible to form students' skills of independent physical exercises. Particular attention is required for the selection and dosing of physical activity, the safety of their implementation.