У статті представлені результати факторного аналізу показників фізичної підготовленості, функціонального стану і фізичного розвитку учнів молодшого шкільного віку. Визначено провідні фактори, які впливають на стан рухової системи дітей 9 років, що дозволяє визначити напрями педагогічних впливів, які дозволять підвищити ефективність процесу фізичного виховання початкової школи. Результати: встановлено інформативну значущість основних компонентів у загальній структурі рухової системи хлопчиків і дівчаток 9 років.Висновки: виявлені достовірні взаємозв’язки між складовими фізичної підготовленості, функціонального стану і фізичного розвитку, які мають певні статево відмінності, але, не зважаючи на ці відмінності у факторній структурі рухової діяльності дітей 9 років, можна відмітити наявність спільних тенденцій, які полягають у динамічності, гетерохронності розвитку і взаємозв’язку основних її змістових компонентів.
The article presents the results of factor analysis of indicators of physical fitness, functional state and physical development of primary school students. The leading factors influencing the state of the motor system of children 9 years old are determined, which allows to determine the directions of pedagogical influences that will increase the efficiency of the process of physical education of primary school. It was found that anthropometric and functional indicators are located in the most influential factors I and II in combination with the indicators of motor tests, which allows the ratio of physical exercises of different directions in the process of training and extracurricular physical education. Purpose:revealing the presence and significance of correlation between fitness indexes, functional state and physical development of junior pupils. Materials and research methods: theoretical analysis and summarizing the data from scientific and methodological literature; pedagogical testing; anthropometry; physiological research methods (pulsometry, spirometry,Stange and Gench tests, Ruffe’s test); methods of mathematical statistics (correlation and factor analysis). Results: wasestablished the informative significance of the main components of general structure of motor system among boys and girls 9 years old. Conclusions: was revealedcertain correlation between components of fitness, physical state and physical development with certain sexual and age differences; however despite these differences in the factorial structure of motor activity of children in the age of 9 years old, one can note the presence of common trends of dynamism, heterochronousdevelopment and interrelation of its main content components.