У статті на основі аналізу наукової та методичної літератури розглянуто необхідність впровадження здоров’язберігаючих освітніх технологій у навчально-виховний процес, які будуть сприяти зміцненню здоров’я і всебічно-гармонійному розвитку сучасної учнівської молоді. Визначено фактори виховання і навчання, що призводять до погіршення здоров′я старшокласників. Проаналізовано різні підходи до формування ціннісного ставлення до власного здоров′я старшокласників, умови впровадження здоров′язберігаючих освітніх технологій в навчальний процес у контексті глибокого усвідомлення та розуміння важливості проблеми формування навичок здорового способу життя учнівської молоді, виховання позитивних морально-ціннісних орієнтацій. Здоров′язберігаючі освітні технології дозволяють суттєво підвищити ефективність процесу відновлення фізичної та розумової працездатності учнів, їхніх природних здібностей та психічних якостей.
Based on the analysis of scientific and methodological literature, the article highlights the need to integrate healthcare technologies in the educational process of student youth. They will contribute to health promotion and the comprehensive, harmonious development of modern young people. This scientific paper analyses different approaches to forming a valuable attitude towards high school students’ health. It’s essential to motivate students to implement healthcare technologies in studies, training, and leisure time. The educational process should be aimed not only to acquire knowledge but also to realise a new moving experience that meets new life requirements. The formation of the healthcare environment depends on different factors. Some of them include the curriculum, school considering the students’ interests and preferences, the staff who is ready to integrate healthcare technologies, collaborative work between parents and students. The article also analyses the conditions of integrating healthcare technologies into the educational process in the context of deep awareness and understanding of the straightforward importance of developing healthy students’ lifestyle skills, education of positive moral and value orientations. The healthcare educational technologies allow significantly increasing the process efficiency of restoring the physical and mental students’ capacity, natural abilities and mental qualities.