Визначено, що основними чинниками, що сприяють погіршенню здоров’я є навчальне навантаження та гіподинамія через надмірне користування гаджетами та інтернет-ресурсами. Встановлено, що на фізичний стан і рівень здоров’я школярів основний вплив здійснює спеціально організована рухова активність. Одним з підходів до оптимізації рухової активності є використання складових новітнього всеукраїнського проєкту "Junior Z", який пропонує впровадити у програму з фізичної культури наступні модулі: чирлідинг, корфбол, петанк, бадмінтон, фрізбі, флорбол, реґбі. В процесі дослідження буди емпірично отримані показники рухової активності дівчат-підлітків (n=68). Опитування показало, що переважна більшість дівчат віддала перевагу трьом модулям – чирлідинг, фрізбі і бадмінтон. Незначний відсоток захоплення іншими видами можна пояснити необізнаністю дівчат щодо цих видів рухової активності. Отримані результати дослідження підтверджують ефективність використання варіативних модулів "Junior Z" у процесі оптимізації рухової активності дівчат 12-14 років через доступність та підвищення мотивації й інтересу до занять фізичною культурою та спортом.
The article analyzes the approaches to optimizing the motor activity of girls aged 12-14 by means of "Junior Z". It has been determined that the main factors contributing to the deterioration of health, researchers consider the workload and inactivity due to excessive use of gadgets and Internet resources. It is established that the physical condition and level of health of schoolchildren are mainly influenced by specially organized physical activity. Insufficient motor activity of schoolchildren is solved due to introduction of the newest approaches to motor activity at lessons of physical culture and in extracurricular activity of schoolboys. Particular attention should be paid to the involvement of girls aged 12-14 in physical culture and health classes. It is determined that one of the approaches to optimization of motor activity is the use of components of the latest allUkrainian project "Junior Z", which proposes to introduce the following modules in physical culture: cheerleading, korfball, petanque, badminton, frisbee, floorball, rugby. The survey showed that the vast majority of girls preferred three modules cheerleading, frisbee and badminton. The small percentage of fascination with other types can be explained by the ignorance of girls about these types of physical activity. Studies have shown that in absolute terms, the largest changes in both general and physical activity occurred in group 3, where girls did cheerleading, in second place girls with group 2, who played badminton. In all cases, discrepancies between the source and final data are statically probable. The results of the study confirm the effectiveness of the use of variable modules "Junior Z" in the process of optimizing the motor activity of girls 12-14 years due to the availability and increase of motivation and interest in physical culture and sports.