У фізичному вихованні потребують вивчення різні компонент навчання плаванню в освітніх програмах різного спрямування та на різних ступенях освіти. Мета: визначити суб’єктивну думку студентів різних факультетів Херсонського державного університету щодо рівня власної плавальної підготовленості. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення, вивчення документальних матеріалів, соціологічні методи опитування (анкетування), методи математичної статистики. Організація. Було залучено студентів Херсонського державного університету, загалом 1513 респондентів. Серед них 646 студентів першого року навчання, 458 – другого, 164 студенти третього, 213 – четвертого і лише 32 студенти 5-6 курсів років навчання. Результати. Встановлено підтримання активної позиції щодо власного рівня володіння навичками плавання понад третини студентів різних факультетів Херсонського державного університету. Водночас спостерігається відсутність зацікавленості в удосконаленні власних умінь та навичок з плавання 16,22–34,72% студентів різних факультетів. Отримані результати засвідчили, що на більшості факультетах ХДУ навчається домінуюча частина студентів, які уже мають сформовану потребу до вдосконалення свого рівня плавальної підготовленості, або ті, які потребують підтримання уже набутих умінь та навичок із плавання.
There has been established the affiliation of physical education to the disciplines of the selective cycle in different educational institutions of Ukraine. This fact strengthens the role of different swimming education components in educational programs of various directions and at various educational levels. Purpose: to determine the subjective opinion students of different faculties Kherson State University regarding the level of their own swimming preparation. Methods: theoretical analysis and generalization, study of documentary materials, sociological methods of survey (questionnaire), methods of mathematical statistics. Organization. In the survey took part applicants for higher education of the first (bachelor's) and second (master's) degrees of Kherson State University (during September-October 2020). A total number of respondents was 1513. Among them was 646 students of the first year study, 458 students of second year, 164 students of the third, 213 students of the fourth year and only 32 students of 5-6 years of study. Results. The educational process of students of higher education institutions is closely related to the subject specialty in which they study. Kherson State University is a classic institution of higher education, which combines educational programs different specialties. The number of this specialties is constantly increasing. According to the results of the study, more than a third of students of different faculties Kherson State University have maintained an active position on their own level of swimming skills. At the same time, there is a lack of interest in self-improving of their swimming skills in 16.22-37.72% of students from different faculties. The obtained results showed that the majority of Kherson State University faculties study the dominant part of students who already have a formed need to improve their level of swimming preparation, or those who need to maintain the acquired swimming skills. In addition, we should not forget about some of those who in the process of learning can change their subjective position due to pedagogical and related influences and join to the swimming system.