У цій статті розглядаються можливості фізичного виховання, а саме самостійних занять фізичними вправами і позакласної роботи, як ефектиних засобів профілактики правопорушень старшокласників, аналізуються переваги цих засобів роботи з учнями, в рамках яких вирішуються актуальні проблеми соціального виховання. У дослідженні розглядається вплив позакласної роботи з фізичного виховання, а саме заняття в спортивних секціях, на мотивацію учнів до фізкультурно-спортивної діяльності, з метою формування ціннісних орієнтацій на здоровий спосіб життя і поліпшення загального фізичного розвитку дітей і зміцнення їх здоров'я. Проведення самостійних занять фізичними вправами обумовлена необхідністю компенсації недостатнього фізичного навантаження, низького рівня рухової активності й потреби у фізичному вдосконаленні. Самостійні заняття фізичними вправами розглядаються і як ефективна форма виховання в учнів старших класів прагнення до здорового способу життя, а також організації дозвілля.
This article considers the possibilities of physical education, namely independent physical exercises and extracurricular activities in physical education as effective means of crime prevention for high school students, analyzes the benefits of these tools for working with students, which address pressing issues of social education. The study examines the impact of extracurricular activities on physical education, namely classes in sports sections, on motivating students to physical culture and sports activities, in order to form value orientations for a healthy lifestyle and improve the overall physical development of children and strengthen their health. Conducting independent physical exercises is due to the need to compensate for insufficient physical activity, low levels of physical activity and the need for physical improvement. Independent exercise is considered as an effective form of education in high school students desire for a healthy lifestyle, as well as leisure. One of the leading places in the education of a harmoniously developed personality is physical culture and physical education. The modern system of physical education of high school students needs a reorientation from the simple satisfaction of the body in motor activity to the improvement of personality through the harmonious development of physical, mental and spiritual qualities.