Мета даної статті полягає у вивченні особливостей мотивів та інтересів до занять фізичною культурою школярів дев’ятих класів. У досліджені взяли участь 36 школярів, з них: 22 хлопчика і 14 дівчат. Для вирішення завдань нашого дослідження було використано наступні методи: аналіз літературних джерел, анкетування, методи математичної статистики. Дослідження мотивів та інтересів учнів дали змогу визначити фактори, які спонукають школярів займатися фізичними вправами. Результати опитування свідчать, що мотиви до занять фізичними вправами у юнаків і дівчат відрізняються. Пріоритетним мотивом у хлопців визначено удосконалення форми тіла, у дівчат – покращення стану здоров’я. Серед спонукань до занять фізичними вправами хлопці визначили пораду друзів, дівчата пораду родини.
Motivation of teenagers to do sports and physical exercises is one of the most social and pedagogical problems for today. The purpose of this article is to study the characteristics of motives and interests in physical culture and sports of ninth grade students. The study involved 36 students including 22 boys and 14 girls. To solve the problems of our research the following methods such as analysis of literary sources, questionnaires, methods of mathematical statistics were used. The importance of the topic is determined and substantiated, the data of domestic and foreign authors on the characteristics of secondary school age, motivation factors in physical culture and sports are analyzed and summarized. The analysis of scientific and methodological literature made it possible to observe that low motivation of students in the field of physical culture and sports is associated with certain factors, in accordance with the living conditions of students, the environment and family these factors can act in different relations. The study of the motives and interests of students made it possible to determine the factors that engage schoolchildren to do physical exercises. The results of the questioning show that the motives for physical exercise are different for boys and girls. The priority motive for boys is the improvement of body shape, the priority motive for girls is improvement of their health. Among the motivations to physical exercises the boys choose their friends’ advice, the girls choose advice from family. Appropriate conditions for organizing physical education and determining its significant status and image in society are necessary to form a motivational-value attitude to physical culture and sports.