У статті розглядається проблема оптимізації мотиваційної сфери студентської молоді у процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності; приділено особливу увагу розвитку мотивації досягнення як важливої детермінанти становлення майбутніх фахівців. Здійснено науково-категорійний аналіз сутності поняття «мотивація досягнення». Виокремлено найбільш значущі чинники мотивації досягнення, які обумовлюються внутрішньо-психологічними й інтеракційними процесами розвитку особистості. Зазначено, що потреба в досягненні розглядається як прагнення людини поліпшити свій результат діяльності та співвідноситься з такими якостями особистості, як активність, ініціативність, наполегливість, які спонукають до постановки та реалізації цілей. Прагнення до успіху отримує статус мотиву діяльності у процесі взаємодії студента з об’єктами навколишнього світу. Стан констатуючого успіху з’являється в емоційно-вольовій сфері особистості тільки в тому випадку, коли очікування студента, його самооцінка співпадають з оцінкою оточуючих. Успіх, як результат реалізації студентом своїх можливостей в процесі фізкультурнооздоровчої діяльності, визначає активізацію особистісного розвитку. Зроблено висновок, що переживання успіху у фізкультурно-оздоровчій діяльності сприяє формуванню в студентів стійких позитивних почуттів, а також змінюється рівень їх самооцінки та самоповаги.
The article considers the problem of optimizing the motivational sphere of student youth in the process of physical culture and health activities, pays special attention to the development of achievement motivation as an important determinant of the formation of future professionals. The scientific and categorical analysis of the essence of the concept "achievement motivation" is carried out. The most significant factors of achievement motivation, which are conditioned by intra-psychological and interactive processes of personality development, are singled out. It is shown that the motivation to achieve is defined in psychology as the competition of the individual with himself in achieving higher results, as a general desire to succeed in all spheres of activity, to experience success in any meaningful activity or to avoid failure. It is manifested in the setting of long-term goals, in the tendency to engage in long-term activities, as well as in the desire to achieve original, unique results and means of implementation. At its core is the need to achieve. It is noted that the need to achieve is seen as a person's desire to improve their performance and correlates with such personality traits as activity, initiative, perseverance, which motivate the setting and implementation of goals. The desire to succeed acquires the status of a motive for activity in the process of student interaction with the objects of the surrounding world. The state of ascertaining success appears in the emotional and volitional sphere of the personality only when the expectations of the student, his self-esteem coincide with the assessment of others. Success, as a result of realization by the student of the opportunities in the course of realization of physical culture and improving activity, defines activization of personal development. The need to succeed plays an important role in regulating their own behavior is one of the main internal factors that support the desire of young people to identify their abilities and efforts. It is concluded that the student's experience of success in physical culture and health activities contributes to the formation of students' stable positive feelings, as well as changes the level of self-esteem, self-esteem.