У статті здійснено аналіз організаційно-педагогічних умов формування фізкультурно-валеологічних знань молодших школярів засобами олімпійської освіти. В процесі дослідження визначено, що найважливішими педагогічними факторами оптимізації процесу формування цінностей здорового способу життя виступають інформаційне забезпечення процесу; включення особистості в діяльність; пробудження адекватних переживань щодо цінності. Використання різноманітних форм олімпійської освіти сприяє формуванню здорової людини, з особистісними якостями, що базуються на принципах олімпізму. Встановлено, що ефективність процесу формування у молодшого школяра фізкультурно-валеологічних знань засобами олімпійської освіти визначає ряд педагогічних умов: варіативність змісту і організаційних форм олімпійської освіти; наявність емоційно-насичених і доступних для школяра ситуацій-прикладів ціннісного ставлення до здоров'я; забезпечення рефлексії та перенос здоров'язберігаючої поведінки на умови позашкільного життя. Протягом дослідження впроваджувались основні складові олімпійської освіти в освітній процес нової української школи та позаурочну діяльність школярів. Проведене дослідження свідчить про ефективність використання складових олімпійської освіти в процесі формування фізкультурно-оздоровчих знань школярів.
The article analyzes the organizational and pedagogical conditions for the formation of physical culture and valeological knowledge of junior high school students by means of Olympic education. In the course of the research it was determined that the formation of physical culture and valeological knowledge of junior schoolchildren is connected with the degree of their creative realization in the process of activity and behavior. The most important pedagogical factors in optimizing the process of forming the values of a healthy lifestyle are the information support of the process; inclusion of the individual in the activity; awakening adequate feelings about value. The use of various forms of Olympic education contributes to the formation of a healthy person with personal qualities based on the principles of Olympism. The content of Olympic education is able to form in students knowledge about the basics of a healthy lifestyle, physical culture and sports, to raise a child healthy, honest, tolerant. It is established that the effectiveness of the process of formation of junior schoolchildren's physical culture and valeological knowledge by means of Olympic education determines a number of pedagogical conditions: variability of the content and organizational forms of Olympic education; the presence of emotionally rich and accessible to the student situationsexamples of values to health; providing reflection and transfer of health-preserving behavior to the conditions of extracurricular life. The contingent of the study consisted of students of 3rd grade. During the study, the main components of Olympic education were introduced into the educational process of the new Ukrainian school and extracurricular activities of students of the experimental group (Olympic lessons, morning exercise, moving breaks, independent classes through recording in the progress tracker). The following stages of the process of knowledge formation and their implementation in practice are identified: emotional infection; practical mastering of norms of behavior; reflection. One of the methods of our study was a questionnaire to determine the level of formation of physical culture and valeological knowledge, which is the essence of health competencies. The analysis of the obtained results shows that a much higher increase was obtained in the experimental group, where the components of Olympic education were introduced, namely 22.3% of the initial level, while in the control group only 8.6%. Our study on the formation of physical culture and health knowledge based on the use of components of Olympic education has shown that the implemented approach has a significant impact, as evidenced by the results of the final study.