Дана стаття призначена розглянути системність основних принципів синтетичного та аналітичного читання у вишах спортивного спрямування яке є суто методичним поняттям з конкретним цілеспрямованим професійним змістом. Проблема системності аналітичного читання у виші спортивного спрямування безпосередньо пов’язана з питанням про дотримання основних його принципів у системі вивчення науково-спортивної спеціальної літератури. Підчас синтетичного читання нового контекстуально-навчального тексту можна і потрібно здійснювати паралельне навчання певним навичкам та вмінням мовного аналізу. Тому аналітичні форми роботи з текстом пов’язані з використанням словника, що є вагоме значення при переході до читання оригінальної спеціальної науково-спортивної літератури. При сучасному інформативному наповненні тексти підручників з іноземної мови є досить колоритні, різнобарвні, різнорівневі; тому системність подачі такого роду текстів призводить до необхідності проведення аналітико-синтетичного синтетико-аналітичного, тобто «симбіотичного» читання. При відсутності конкретного визначення поняття «аналітико-синтетичне синтетико-аналітичне читання» вкладається наступний зміст: даний вид читання – це водночас читання різнорівневих текстів (легких, середніх, складних), але більш цікавих за змістом та лексично.
The given article is intended for consideration of the mail principles of synthetic and analytical reading in higher educational establishments of sports specialty which is only the methodical concept with the concrete purposeful professional maintenance. The problem of systematization of analytical reading in higher educational establishments of sports specialty is directly connected with the question following the basic principles of the reading in the system of studying scientific and sports literature. At especially synthetic reading of a new contextual-educational text, it is possible and it is necessary to carry out the parallel teaching to the certain skills and the skills of the language analysis. Therefore the analytical forms of work with the text (analytical reading) are directed, first of all, to the dictionaries and must take the important and significant place at transition to reading the original special scientific-sports literature. With the modern information filling of the texts of modern textbooks in foreign language, the texts are very colorful, various and multi-level in content therefore the system of presentation in such texts leads to the need for carrying out “analytical-synthetical / syntheticalanalytical“ namely “symbiotical“ reading. For lack of concrete definition of the concept “analytical-synthetical syntheticalanalytical“ the following content is included: this type of reading is simultaneously reading of multilevel texts (easy, average, complex), but more interesting in content and lexically. The main principle of symbiosis “analytical-synthetical syntheticalanalytical“ is an average volume which is its integral feature. It is the average volume of a textual material for reading at the present stage that can fully ensure the fulfillment of many educational aims. But it is precisely due to an increase in the volume of the educational (basic) texts and a better quality studying of a language material, the percent of an unfamiliar language material in the text decreases and, as a consequence, it makes it easier to synthesize what is to read. Mainly students of higher educational establishments of sports specialty should develop in themselves a synthetic-analytical ability-to teach themselves in an intermediate way, but clearly look through the text with the purpose to determine its main content for the subsequent textstructural analytics which should promote to the qualitative memorization of lexical and grammatical material. In a complex both synthetic and analytical and “symbiotical“ reading will help the students of higher educational establishments of sports specialty to move qualitatively to reading the original sports-thematic and scientific literature in the specialty that will help to feel a qualitative shift both in teaching to read in the auditorium and independently.