Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Моделі фізичного виховання у шкільній освіті США (кінець ХХ - поч. ХХІ ст.)

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Турчик, І.
dc.contributor.author Кравченко, О.
dc.date.accessioned 2021-12-01T11:25:19Z
dc.date.available 2021-12-01T11:25:19Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Турчик І. X. Моделі фізичного виховання у шкільній освіті США (кінець ХХ - поч. ХХІ ст.) / І. X. Турчик, О. Б. Кравченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць / За ред. О. В. Тимошенка. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. - Вип. 10 (141). - С. 124-127. - DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2021.10(141).27 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35673
dc.description.abstract У статті здійсненно комплексний аналіз моделей фізичного виховання популярних у школах США ( кінець ХХ – поч. ХХІ ст.). Встановлено, що впродовж 1991 2020 відбулася трансформація системи фізичного виховання та спорту в США у бік розширення можливостей формування важливих загальнолюдських цінностей в учнів. Широкого розповсюдження у окреслений період отримали такі моделі освіти, як: «Навчання фізичної і соціальної відповідальності завдяки руховій активності», «Навчання ігор для взаєморозуміння», «Спорт, гра і активна рекреація для дітей». ua
dc.description.abstract For Ukrainian pedagogy, it is important to analyze the experience of ways to implement the task in US physical education practice, in which sport is one of the integrative means of forming students' universal, social and personal values, and not only a means of increasing motor activity. The purpose a comprehensive analysis of models of physical education popular in US schools (late XX early XXI century.)During 1991-2020, the system of physical education and sports in the United States was transformed in the direction of expanding the opportunities for the formation of important universal values in students. There are many welldeveloped educational models in the country, which are aimed at increasing both physical and technical fitness, students' awareness of the importance of physical activity for health, and the formation of other values (teamwork, leadership, honesty, self-control, etc.). Widespread in the specified period were such models of education as:Teaching Physical and Social Responsibility Through Physical Activity – TPSR, Teaching Games for the Understanding, Sports, Play, and Active Recreation for Kids – SPARK. The main goal of the Teaching Physical and Social Responsibility Through Physical Activity TPSR model is to help adolescents control themselves using the active environment that arises during sports, be responsible for their actions and support others.The main conceptual provisions of the Teaching Games for the Understanding model are learning games through the game; formation of informed performers; the importance of each participant in the game; taking into account the level of skill development and challenges facing participants.The goal of the Sports, Play and Active Recreation for Kids model is to improve the health of children and adolescents by engaging them in physical activity and using special nutrition programs. The program enables teachers to constantly improve, systematically supports them with information, and provides the necessary equipment. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject фізкультурна освіта ua
dc.subject моделі фізичного виховання ua
dc.subject США ua
dc.subject «Навчання фізичної і соціальної відповідальності завдяки руховій активності» ua
dc.subject Навчання ігор для взаєморозуміння ua
dc.subject «Спорт, гра і активна рекреація для дітей» ua
dc.subject physical education ua
dc.subject model ua
dc.subject USA ua
dc.subject Teaching Physical and Social Responsibility Through Physical Activity ua
dc.subject Teaching games for Understanding ua
dc.subject Sports ua
dc.subject Play, and Active Recreation for Kids ua
dc.title Моделі фізичного виховання у шкільній освіті США (кінець ХХ - поч. ХХІ ст.) ua
dc.title.alternative Models of physical education in US school education (late XX - early XXI century) ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics