У статті проведений аналіз технічної підготовленості студенток, які займаються баскетболом в складі збірної команди університету. Проаналізувавши літературні джерела та дані Internet ми виявили основні показники технічної підготовленості у баскетболі, а саме: ловля м'яча, передачі м'яча, ведення м'яча, кидки в кошик з ближньої дистанції, кидки в кошик з середньої дистанції, кидки в кошик з дальньої дистанції, переміщення гравця, підбір м’яча. Проведене нами опитування експертів з подальшим заповненням анкет дозволило отримати оцінку показників технічної підготовленості баскетболісток. Вивчивши отриманні дані, ми виявили що найгіршими показниками стали: кидки в кошик з середньої дистанції, кидки в кошик з дальньої дистанції, переміщення гравця. Проведене нами дослідження допоможе тренерам підібрати комплекси вправ направленні на підвищення найгірших показників технічної підготовленості баскетболісток та застосувати в тренувальному процесі для покращення результатів гри.
The article analyzes the technical readiness of female students who play basketball as part of the university team. Achieving high sports results in the face of growing competition in basketball competitions. They draw the attention of scientists to the problems associated with the search for effective and methodologically sound approaches to solving problems of improving various types of training of athletes, including technical. The study involved 12 basketball players who are part of the university team. 5 basketball coaches took part in the expert assessment and questionnaire. After analyzing the literature and Internet data, we found the main indicators of technical readiness in basketball, namely: catching the ball, passing the ball, driving the ball, throws in the basket at close range, throws in the basket from the middle distance, throws in the basket from a long distance, moving the player, selecting the ball. Our survey of experts with the subsequent completion of questionnaires allowed us to obtain an assessment of the technical readiness of basketball players. After studying the data, we found that the worst indicators were: throws in the basket from the middle distance, throws in the basket from a long distance, moving the player. The best technical element that the team has is catching the ball, throwing in the basket at close range, driving the ball. Our research will help coaches to choose sets of exercises aimed at improving the worst indicators of technical readiness of basketball players and apply them in the training process to improve the results of the game.