Дисертація присвячена проблемі формування ціннісного ставлення старшокласників до психічного здоров’я засобами фізичної культури. Визначено сутність поняття «психічне здоров’я», розкрито структуру (когнітивна, емоційно-оцінна, мотиваційно-поведінкова) ціннісного ставлення до психічного здоров’я, визначено критерії (усвідомлення цінностей, дотичних до психічного здоров’я, емоційне благополуччя як досягнення гармонії у стосунках особистості з собою і оточуючим світом, прагнення особистості до саморозвитку і самовдосконалення), показники та рівні (високий, середній, низький). Емпірично виявлено недостатність розвитку високого рівня складових ціннісного ставлення старшокласників до психічного здоров’я та мотиваційно-ціннісних установок юнаків до занять фізичною культурою. Обгрунтовано модель та розроблено й апробовано програму формування ціннісного ставлення старшокласників до психічного здоров’я шляхом актуалізації складових і ціннісних установок на уроках фізичної культури. Доведено її ефективність та доцільність впровадження в навчально-виховний процес.
Диссертация посвящена проблеме формирования ценностного отношения старшеклассников к психическому здоровью средствами физической культуры. Определена сущность понятия «психическое здоровье», раскрыта структура (когнитивная, эмоционально-оценочная, мотивационно-поведенческая) ценностного отношения к психическому здоровью, определены критерии (осознание ценностей, касающихся психического здоровья, эмоциональное благополучие как достижение гармонии в отношениях личности с собой и окружающим миром, стремление личности к саморазвитию и самосовершенствованию), показатели и уровни (высокий, средний, низкий). Эмпирически выявлены недостаточность развития высокого уровня составляющих ценностного отношения старшеклассников к психическому здоровью и мотивационно-ценностных установок юношей к занятиям физической культурой. Обоснована модель, разработана и апробирована программа формирования ценностного отношения старшеклассников к психическому здоровью путем актуализации составляющих и ценностных установок на уроках физической культуры. Доказано ее эффективность и целесообразность внедрения в учебно-воспитательный процесс.
This thesis studies the peculiarities of formation of the value-based relation of seniors to mental health through physical culture. Definition of a “mental health” is explained, the structure (information and cognitive, emotional and evaluative, as well as motivational and behavioral components of the value-based attitude to mental health) is developed, the criteria (awareness and realization of the values associated with mental health, emotional well-being as the way to achieve inner harmony and harmony with the world around, as well as the desire of a person to self-develop and improve) and their indicators and levels (high, average and low) are determined. The low level of development of components of the value-based attitude of seniors to mental health and motivational and valued-based principles of boys to physical culture were empirically researched. A model was built and a program of formation of the value-based attitude of seniors to mental health through physical culture means was developed and tried out. It’s proved to be efficient and reasonable to be introduced to the educational process.