ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Шевченко, О. В. | |
dc.contributor.author | Мельнік, А. О. | |
dc.date.accessioned | 2021-11-29T10:50:06Z | |
dc.date.available | 2021-11-29T10:50:06Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Шевченко О. В. Формування професійних компетентностей майбутніх учителів фізичної культури в процесі виробничої практики / О. В. Шевченко, А. О. Мельнік // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. - Вип. 3К (131). - С. 432-435. - DOI http://doi.org/10.31392/NPU-nc.series 15.2021.3К(131).106 | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35588 | |
dc.description.abstract | Стаття присвячена особливостям формування професійних компетентностей у майбутніх учителів фізичної культури в процесі виробничої (педагогічної) практики. З’ясовано, що практика для студентів є обов’язковою вимогою практичної підготовки в педагогічних закладах вищої освіти і складовою формування у них інтегральних, загальних й спеціальних (фахових, предметних) компетентностей. Студенти під час практики опановують здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми в галузі середньої освіти. З метою формування професійних компетентностей виробничу практику поділено на три етапи: пропедевтичний, підготовчий та формувальний. Доведено, що професійна компетентність це нормативна комплексно-інтегративна характеристика особистості, що відзеркалює її готовність і здатність до виконання функцій професійної діяльності та ефективного вирішення типових професійних завдань, яка орієнтує її на постійне професійне самовдосконалення і самореалізацію на основі творчого використання набутих знань. | ua |
dc.description.abstract | The article is devoted to the peculiarities of the formation of professional competencies in future teachers of physical culture in the process of industrial (pedagogical) practice. It was found that internships for students are a mandatory requirement for practical training in pedagogical institutions of higher education and a component of the formation of their integrated, general and special (professional, subject) competencies. During the internship, students master the ability to solve complex specialized problems and practical problems in the field of secondary education. In order to form professional competencies, industrial practice is divided into three stages: propaedeutic, preparatory and formative. Propaedeutic stage – aimed at getting acquainted with the organization of pedagogical practice, the system of school work, the functions of a physical education teacher and class teacher, as well as adaptation to the conditions of the organization of pedagogical practice. In the first week of practice, students get acquainted with the school, conduct interviews with school administration, physical education teachers, assigned to classes, prepare educational documentation, attend physical education classes and other disciplines. At the end of the week, the developed educational documentation is checked and approved. Preparatory stage – aimed at planning, designing and organizing student activities in the process of pedagogical practice. At this stage there is an acquaintance with a class, the class teacher, the organization of educational work of school on physical culture, extracurricular and extracurricular work; planning psychological and pedagogical observations of students, studying their health and physical development; planning the student's work for the entire period of practice. Formative stage – involves the acquisition by students of skills and abilities of pedagogical interaction, formation and improvement of skills and abilities of pedagogical actions according to their preliminary planning and design, organization of educational-methodical, educational and sports-mass, research activities. At this stage of pedagogical practice the realization of the basic tasks of pedagogical practice on formation of professional competence is carried out. It is proved that professional competence is a normative complex-integrative characteristic of personality, which reflects its readiness and ability to perform the functions of professional activity and effective solution of typical professional tasks, which orients it to constant professional self-improvement and self-realization based on creative use of acquired knowledge. | ua |
dc.language.iso | uk_UA | ua |
dc.publisher | Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | фізична культура | ua |
dc.subject | компетенції | ua |
dc.subject | студент | ua |
dc.subject | практика | ua |
dc.subject | професійна діяльність | ua |
dc.subject | physical culture | ua |
dc.subject | competences | ua |
dc.subject | student | ua |
dc.subject | practice | ua |
dc.subject | professional activity | ua |
dc.title | Формування професійних компетентностей майбутніх учителів фізичної культури в процесі виробничої практики | ua |
dc.title.alternative | Formation of professional competencies of future teachers of physical culture in the process of industrial practice | ua |
dc.type | Article | ua |