Встановлено, що збільшення психоемоційної напруги студентів пов’язане з підвищенням розумового навантаження. Перспективним кроком у вирішенні даної проблеми є використання у процесі фізичного виховання студенток популярних видів рухової активності. Завдання роботи – обґрунтувати особливості організації занять з хореографії зі студентками з метою корекції їх психофізичного стану. Проаналізовано чинники адаптації студентів до нових умов життя. Установлено, що тонус і працездатність головного мозку оптимізуються коли скорочення і напруга різних м’язових груп ритмічно чергуються з розтягуванням і розслабленням. Такий режим рухів спостерігається під час виконання вправ різних видів хореографії. Визначено основні принципи побудови занять з хореографії зі студентками з метою корекції їх психоемоційного та фізичного станів.
It is established that increase of psychoemotional stress of students is connected with increase of mental load. A promising step in solving this problem is the use of popular types of motor activity in the process of physical education of students. The task of the work is to substantiate the peculiarities of the organization of aerobic training classes with students in order to correct their psychophysical condition. The factors of adaptation of students to the new conditions of life are analyzed. It has been established that the tone and performance of the brain are optimized when the contraction and strain of different muscle groups rhythmically alternate with stretching and relaxation. Such a mode of movement is observed during the exercise of various types of aerobics. The basic principles of constructing aerobic training classes with students in order to correct their psychophysical state are determined. Conclusions. Thus, our analysis of scientific and methodological literature shows that during training, and especially the examination session, students experience strong psycho-emotional stress, they have increased heart rate and blood pressure, often students suffer from insomnia, loss of appetite, many students have hand tremor. physical activity sharply decreases, the mode of day and food is partially broken. The analysis of the problem allows to define mental states as a relatively stable holistic structural organization of mental components, which plays the role of active interaction of the individual with the external environment, represented by a particular situation under certain conditions in a certain period of time. Choreography classes have a positive effect on psycho-emotional and physical states they help to strengthen health and relieve excessive psycho-emotional stress. The above allows us to conclude that there is a need to find ways to regulate the psychophysical condition of students by means of health choreography.