У розвитку спорту вищих досягнень виникає суперечність, з одного боку, професійний спорт вимагає від учасників змагань все нових рекордів і позамежних результатів, що перевищують фізичні можливості людини, а, з іншого боку, професійним спортсменам заборонено приймати фармакологічні препарати, методи і засоби, які допомагають витримати ці надлюдські навантаження і зберегти своє здоров’я. На сьогодні, суттєвим аспектом у боротьбі з допінгом у спорті є педагогічний компонент, де важливим напрямом є виховна робота. Відповідно з документами Міжнародного спортивного руху розробка та впровадження антидопінгових освітніх програм займає одне з головних місць, але у багатьох країнах, знаходиться на низькому рівні зокрема і в Україні.
In the development of high-achievement sports there is a contradiction, on the one hand, professional sports requires new records and outstanding results that exceed the physical capabilities of man, and, on the other hand, professional athletes are prohibited from taking pharmacological drugs. methods and tools that help withstand these superhuman burdens and maintain their health. Despite the personalized rather than collective responsibility for anti-doping rule violations, the problem of anti-doping is now relevant for domestic sports. The purpose of the study: to conduct a systematic analysis of anti-doping and anti-doping education in modern sports. Today, a significant aspect in the fight against doping in sports is the pedagogical aspect, where an important area is educational work. Therefore, it is necessary to more actively implement educational programs for drug prevention and doping in sports among the youth of Ukraine. At the same time, the program should provide not only preventive measures to combat drug addiction and bad habits, but also the violation of anti-doping rules by athletes. The main purpose of anti-doping is to form a model of anti-doping support of sports activities to minimize the possibility of doping in sports, as well as the formation of sports anti-doping culture. Such a model can be effective if such components as pedagogical, educational, research, control, regulatory and informational are comprehensively covered. This form of interaction is most fully implemented in the pedagogical component, which requires the dissemination of knowledge about the dangers of doping among athletes, coaches, doctors, organizers of sporting events.