Професійне здоров’я студентів факультетів фізичного виховання як базова умова успішної майбутньої здоров’язбережувальної діяльності. У статті розглядається проблема формування та розвитку професійного здоров’я майбутнього вчителя фізичної культури та обґрунтовується необхідність підвищення рівня культури професійного здоров’я студентів, як базовий аспект успішної майбутньої професійної діяльності щодо оздоровлення школярів загальноосвітніх навчальних закладів. Представлений аналіз науково-педагогічної літератури з даної проблематики, що розкриває концептуальні ідеї, способи, методи, шляхи та модель формування професійного здоров’я. Описана взаємозалежність етапів даного процесу. Як висновок викладеного матеріалу визначені умови успішності та ефективності процесу формування професійного здоров’я студентів.
The article looks at the issue of the problem of the formation and development of professional health of a future physical culture teaches a basic aspect of professional activity. The necessity of improving the level of the quality of training of students, regarding the health improvement of schoolchildren in secondary schools is substianted. Analyzed scientific and pedagogical literature on this problem. The article reveals conceptual ideas, means, methods and ways of forming a culture of professional health. A model of formation of a culture of a culture of professional health of future teachers is also proposed, which includes the following elements: creating conditions for a favorable psycho-emotional state through democratic interaction between teacher and student, formation of trust and openness, which is a catalyst for creative expression and self-expression, assistance in the formation and development of optimistic attitudes and values, both in relation to themselves (confidence in their strengths and abilities) and in relation to others, motivation for health promotion and conscious care for it. The stages of the process of forming a culture of professional health of future physical culture teachers are described, their interdependence is proved. As a conclusion regarding the stated material of the article, the conditions for the effectiveness and success of the process of forming professional health among students of physical educations faculties are determined. Тhe most important among them: occupational health is considered by all subjects of the educational process as an important component of the general and pedagogical culture of a modern teacher, as a priority task of professional training; health-preserving technologies as a means of forming a culture of health in terms of interconnection and interdependence with other additional pedagogical tools.