Показано, що розвиток когнітивних функцій при спеціально організованих танцювальних заняттях позитивно впливає на координаційні здібності дітей дошкільного віку з відхиленнями мовлення. Це може бути пояснено, з позицій фізіології вищої нервової діяльності, постійними змінами зв’язок і ритмів у танці, які стимулюють нейрони до перемикання, тобто, активізується вплив на мотонейрони кори головного мозку, розвиваючи рухові центри та функціональну рухливість нервових процесів. Мета роботи. Визначити можливість впливу когнітивних функцій на координаційні здібності дітей 4–6 років з мовними відхиленнями шляхом застосування спеціальним чином побудованих танцювальних занять. Методи і організація дослідження. Для оцінки когнітивних функцій і координаційних здібностей використовували психолого-педагогічні та методи тестування. У педагогічному експерименті взяли участь 53 дитини 4–6 років. Результати та обговорення. Виявлено статистично значуще підвищення координаційних здібностей у дітей з мовними відхиленнями. Отримані результати підтвердили актуальність використання побудованим певним чином танцювально–коригувальних занять.
It is shown that the development of cognitive functions in specially organized dance classes has a positive effect on the coordination abilities of preschool children with speech impediments. This can be explained, from the standpoint of higher nervous activity physiology, by constant changes in connections and rhythms in dance that stimulate neurons to switch, which activates the effect on motoneurons of the cerebral cortex developing motor centers and functional mobility of nervous processes. Objective. To determine the possibility of the influence of cognitive functions on the coordination abilities of 4–6 year old children with speech impairments by using specially constructed dance classes. Methods and organization of research. Psychological, pedagogical and testing methods were used to assess cognitive functions and coordination abilities. The pedagogical experiment involved 53 children aged 4-6 divided into two groups: the main one (children with speech impediments) and control group (healthy children). Results and discussion. It was found that the main group at the initial stage of experiment demonstrated an average level (5-6.9 points) coordination abilities and in the group of healthy children the indicators were higher than average (7-8.9 points). But re-examination revealed a statistically significant increase in coordination abilities for the main group children (placing them very close to the control group). Conclusions. The obtained results confirmed that the main group had a positive dynamics of their coordination skills development, which proves the effectiveness of the proposed program of choreographic classes. The research suggests that children with speech problems benefit a great deal from specially constructed dance-corrective classes as they help them improve concentration, memory skills, inner composure, and thus, develop their creativity and contribute to better coordination of dance movements.