Організація процесу формування здоров’язберігаючої компетентності старшокласників розробляється виходячи із суперечностей особистісного і процесуального характеру, що знаходяться у межах екологічної культури, здоровʼявитратності та технологій відновлення, стереотипів поведінки, рівнів медичних послуг тощо. Алгоритм дій здоров’язбереження старшокласників розробляється на основі інтегрованої оцінки їх морфо-функціонального стану. Основні принципи і форми оздоровчо-профілактичних заходів для старшокласників розробляються у теорії і методиці фізичного, психологічного, соціального й духовного здоров’я на основі виявлених філософських, культурологічних, медико-біологічних, психолого-педагогічних, соціально-професійних аспектів його формування. Гармонізація психологічної сфери старшокласників здійснюється засобом впливу на організацію їхнього здорового способу життя. Висновок. У процесі розроблення теорії здоровязберігаючої компетентності старшокласників враховуються ієрархічні ознаки компетентностей, що гуртуються на їхніх якостях і проявляються в певних способах поведінки, які спираються на психофізіологічні функції й мають широкий практичний контекст та наділені високим ступенем універсалізації.
Organization of the process of formation of health-saving competence of high school students is developed on the basis of contradictions of personal and procedural nature, which are within the framework of ecological culture, health and recovery technologies, stereotypes of behavior, levels of medical services, etc. The algorithm of actions of health preservation of high school students is developed on the basis of an integrated assessment of their morpho-functional state, taking into account the methodology and technology of physical development. The basic principles and forms of health and preventive measures for high school students are developed in the theory and methodology of physical, psychological, social and spiritual health on the basis of the identified philosophical, cultural, life sciences, psychological and pedagogical, socio-professional aspects of its formation. Harmonization of the psychological sphere of high school students is carried out by means of influence on the organization of their healthy lifestyle (separation of vital interests; timely detection, prevention and neutralization of real and potential threats; healthcare; educational, scientific, scientific, technical and innovative policy; culture; socialization; ecology, etc.). In this context, the educational process methodologically lays down the norms of a healthy lifestyle in the educational process of general secondary education – comprehensive development, Its achievement is ensured by creating conditions for the formation of competences necessary for the organization of successful life on the basis of both the internal volume of the learned and the possibilities of its use (both structural, morphological and functional, active qualities), which encourages to structure the personal characteristics of the high school student in order to fix his educational result in the form of competencies. The initial level of development of competences is knowledge, skills, skills that move from cognitive (knowledge) and operational and technological (skill) components to motivational, ethical (value orientations), social and behavioral. Mastering them allows you to form abstract thinking, self-reflex, defend your own position, self-assess, think critically, and at the next stages of development to be included in the projection of systemic activity. Conclusion. In the process of developing the theory of health-saving competence of high school students, hierarchical signs of competences that are grouped on their qualities and manifested in certain ways of behavior, which rely on psychophysiological functions and have a wide practical context and are endowed with a high degree of universalization, are taken into account.