У запропонованій статті досліджується фізична активність студентів гуманітарних спеціальностей. На основі вивчення науково-методичної літератури проведено теоретичний аналіз ключових дефініцій теми дослідження «спосіб життя» та «фізична активність». У статті здійснено дослідження рівня фізичної активності студентів гуманітарних спеціальностей та їх потребу змінити власний спосіб життя з метою формування позитивного ставлення студентів гуманітарних спеціальностей до здоров’язбережувальної діяльності.
The proposed article examines the physical activity of students of humanitarian specialties. Based on the study of scientific and methodological literature, a theoretical analysis of the key definitions of the research topic «lifestyle» and «physical activity» was carried out. The article studies the level of physical activity of students of humanitarian specialties and their need to change their own way of life in order to form a positive attitude of students of humanitarian specialties to health-preserving activity. The aim of the study is to determine the level of physical activity of students of humanitarian specialties and their need to change their own way of life for the better. Research materials. We conducted a survey of students of the National Pedagogical Dragomanov University (2 course 45 students). Organization of research. A questionnaire was used that contained questions about the physical activity of humanitarian students and their need to change their own lifestyle for the better. Summarizing the obtained results, we received the following data: 55.56% of the surveyed sophomore students feel the need to change their own way of life; 33.33% of students perform daily morning hygienic exercises; 88.89% of students walk part of the way to the university. Only 11.11% of students regularly perform physical training breaks during the school day; 31.11% of students regularly attend the sports section. And only 31.10% of the students surveyed spend 6:00 a week on physical exercise.