Особливості показників нейродинаміки кори головного мозку після фізичних навантажень у школярів з різним рівнем працездатності. Для характеристики нейродинаміки кори використовували наступні показники: латентний період зорово-моторної реакції на світло, наявність послідовного гальмування або позитивної індукції в корі головного мозку після гальмівного подразника і наявність розгальмованого диференціювання. При порівнянні змін нейродинаміки у школярів, після виконання однакових фізичних навантажень, виявлені суттєві відмінності в залежності від рівня їх працездатності. Отримані результати дозволяють зробити висновок про те, що в межах однієї вікової групи хлопчиків 10 років спостерігались різні поєднання кількісного та якісного показників працездатності, що вказує на різну швидкість сприймання навчального матеріалу та його засвоєння. З огляду на це, можна зробити припущення, що в учнів з різними поєднаннями кількісного і якісного показників працездатності буде відрізнятись і швидкість розвитку втоми. При випадковому відборі груп, без урахування індивідуальних особливостей працездатності, основну частину досліджуваних дітей можуть представляти діти з середніми рівнями кількісного та якісного показників працездатності.
It has been established that muscular activity is impossible without the involvement of the nervous part of the musculoskeletal system, fatigue during muscle work has a central cortical mechanism. Features of neurodynamic parameters of the cerebral cortex after physical activity in schoolchildren with different levels of performance. To characterize the neurodynamics of the cortex, the following indicators were used: the latent period of the visualmotor response to light, the presence of sequential inhibition or positive induction in the cerebral cortex after an inhibitory stimulus, and the presence of disinhibited differentiation. When comparing changes in neurodynamics in schoolchildren, after performing the same physical activity, significant changes were revealed depending on the level of their performance. The results obtained allow us to conclude that within the same age group of 10-year-old b oys there were different combinations of quantitative and qualitative indicators of working capacity, which indicates a different speed of perception of educational material and its assimilation. In addition, the rate of development of fatigue will also differ in schoolchildren with different combinations of quantitative and qualitative indicators of work capacity. With a random selection of groups, without taking into account the individual characteristics of working capacity, the main part of the children under study can be represented by children with the central levels of quantitative and qualitative indicators of working capacity.