У статті висвітлена проблема мотивації до занять фізичним вихованням студентської молоді I-II курсу Національного університету біоресурсів і природокористування України. Досліджено особливості прояву мотивації до занять фізичною культурою і спортом. Виявлено суттєві відмінності у мотиваційній сфері юнаків і дівчат. Встановлено, що провідним мотивом у дівчат є мотив фізичного самоствердження, а у юнаків мотив емоційного задоволення. Констатовано підвищення свідомого ставлення до занять фізичним вихованням у хлопців-студентів другого курсу у порівнянні з першокурсниками. З’ясовано чинники, які утримують студентів від занять спортом чи заважають їм. У ході дослідження встановлено взаємозв’язок між фізичною підготовленістю і мотивами та інтересами студентів. Аналіз наукової літератури дозволив визначити шляхи формування інтересу і мотивів до занять фізичним вихованням студентів закладів вищої аграрної освіти. Запропоновано шляхи формування у студентів інтересу та мотивації до занять з фізичного виховання.
The article highlights the problem of motivation to physical education of students of I-II years of studyat the National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine. Physical education in higher education is a complex pedagogical process, the purpose of which is the formation of physical culture of the individual, to be able to independently organize and lead a healthy lifestyle. It is the only course that teaches students to maintain and strengthen their health, to increase physical fitness, to develop and to improve vital physical qualities and motor skills. The peculiarities of the manifestation of motivation for physical culture and sports have been studied. Significant differences in the motivational sphere of boys and girls were revealed. It has been determined that the leading motive for girls is the motive of physical self-affirmation, and for young men the motive of emotional satisfaction. An increase in the conscious attitude towards physical education among second-year students in comparison with freshmen was stated. The factors that keep students from going in for sports or prevent them from doing it have been found out. The study found a relationship between physical fitness and students' motives and interests. Analysis of modern pedagogical research shows that the formation of learning motivation is one of the most acute problems of higher education. It is well known that any activity is more effective when it is more motivated. In other words, motivation is a person's desire to do something. The analysis of the scientific literature allowed determining the ways of formation of interest and motives for physical education of students of agricultural institutions of higher education. The obtained results prove the importance of increasing students' motivation for physical education.