У статті розглядається зміст виховання рішучості учнів старших класів у процесі спортивно-ігрової діяльності. Вивчення психолого-педагогічної літератури свідчить про недостатню розробленість багатьох аспектів у сенсі виховання рішучості, що актуалізує дослідження даного феномену. Під час вивчення стану дослідженності проблеми виховання рішучості старшокласників з’ясовано, що вчителі фізичної культури не в повній мірі володіють науково обґрунтованими методами освітньої роботи, недостатньо приділяють уваги розв’язанню завдань спрямованих на виховання морально-вольових якостей. За основу ми взяли п’ятиетапну схему сходження особистості запропоновану психологом І. Бехом. Проведений аналіз і узагальнення наукових напрацювань щодо сутності та особливостей виховання рішучості старшокласників дозволив нам розробити критерії (когнітивний, емоційно-ціннісний, довільного імпульсу, діяльнісно-практичний, самоціннісний) з відповідними показниками вихованості рішучості у процесі занять фізичною культурою. Також нами було визначено рівні вихованості рішучості учнів старших класів у процесі спортивно-ігрової діяльності, а саме: низький, середній та високий.
The article examines the content of determination of senior pupils in the process of sports and game activity. The study of psychological and pedagogical literature testifies to the insufficient development of many aspects in the sense of fostering determination, which actualizes the study of this phenomenon. When studying the state of research on the problem of upbringing the determination of high school students, it was found that physical culture teachers do not fully master scientifically grounded methods of educational work, do not pay enough attention to solving problems aimed at educating moral and volitional qualities. In the process of research, we used a five-stage scheme of personality ascent proposed by the psychologist I. Bech. We have developed criteria and indicators of determination in the process of physical education, namely: cognitive (knowledge of determination as a conscious desire and understanding of the content and meaning of education determination, understanding the importance of being a strong person as opposed to indecisive in the process of learning goals in physical education lessons). the content of education of determination as a basis for pleasant experiences in the process of physical culture); emotional and value (interest in physical education, sports traditions of general secondary education, a pleasant experience of achieving the goal and ways to achieve it in the process of physical education, the desire to achieve goals, success, desire to attend physical education classes and take an active part in various types of physical culture (softball, handball, badminton, contactless rugby), arbitrary impulse (willingness to be determined in the process of achieving the goal in physical education lessons, expression of will during the education of determination in the process of physical culture, focus on a single goal and ways to achieve it , the need to join the education of determination in the process of physical activity (softball, handball, badminton, contactless rugby), activity-practical (ability to be determined in the process of physical culture, regular physical activity and the ability to achieve its goals and methods active participation in various types of physical culture (softball, handball, badminton, contactless rugby); self-worth (self-satisfaction and self-approval in the process of educating determination, self-esteem from the realization of the goal and ways to achieve it in the process of physical culture, joy for themselves in various sports (softball, handball, badminton, contactless rugby). We also determined the levels of upbringing of the determination of senior pupils in the process of sports and play activities, namely: low, medium and high.