Проаналізовано психолого-педагогічну літературу та розглянуто теоретичні та практичні аспекти даної проблеми. Визначено риси самовдосконалення особистості: реалізацію виключно в моральній сфері; опору на особливий тип активності – моральну активність; провідну мотивацію, якою є не зовнішня, соціальна, а внутрішня, моральновольова, заснована на всьому спектрі потреб саморозвитку; alterспрямованість самовдосконалення; формування цілісної особистості; безперервність самовдосконалення; діалогічність самовдосконалення. Виділено етапи самовдосконалення, що включають рефлексію: самоаналіз власної особистості, діяльності й спілкування; виявлення своїх сильних та слабких сторін під час самопізнання; формування ідеального образу "Я" за допомогою залучення механізмів самопрогнозування; проектування програми саморозвитку, у якій визначається порядок і послідовність дій педагога щодо самовдосконалення, час, умови, прогнозуються результати, способи та прийоми самовиховання й самоосвіти; реалізація цієї програми; контроль та оцінка ефективності проведеної роботи з внесенням коректив у подальшу роботу над собою для свого професійного розвитку. Визначено структуру професійного самовдосконалення, до якої входить: самовиховання та самоосвіта, самоспостереження, самоорганізація, саморозвиток, самоактуалізація і самореалізація, самоусвідомлення. У структурному відношенні самоусвідомлення – це єдність трьох складових компонентів: пізнавального (самопізнання), емоційно-оцінювального (самоставлення) і дієво-вольового (саморегуляція, самоконтроль).
Psychological and pedagogical literature is analyzed and theoretical and practical aspects of this problem are considered. The features of self – improvement of the individual are defined: implementation exclusively in the moral sphere; reliance on a special type of activity-moral activity; leading motivation, which is not external, social, but internal, moral volitional, based on the entire spectrum of needs of self-development; alter-orientation of self-improvement; formation of a complete personality; continuity of self-improvement; dialogic of self-improvement. The stages of self-improvement are identified, including reflection: introspection of one's own personality, activity and communication; identification of their strengths and weaknesses during self-knowledge; formation of an ideal image of "I" through the involvement of self-prediction mechanisms; design of a self-development program, which determines the order and sequence of actions of the teacher for self-improvement, time, conditions, results are predicted, methods and techniques of self-education and self-education; implementation of this program; monitoring and evaluating the effectiveness of the work carried out with adjustments to further work on yourself for your professional development. One of the most important factors of self-improvement of the individual, researchers refer to the worldview. To the elements of the worldview that directly affect, and in some cases determine, the structural and functional elements of human selfimprovement, scientists include worldview, worldview, worldview, worldview, worldview. The structure of professional selfimprovement is defined, which includes: self-education and self-education, one of the means of self-education is self-observation, and one of the processes is self-organization. Self-education of a specialist, first of all, is manifested through one's own selfassessment of the comparison of the real self and the ideal self and its self-perception. Self-education is carried out on the basis of self-study, aimed at self-awareness and self-development of the individual. Self-development of the individual can manifest itself in both unconscious forms (imitation, adaptation, play, etc.). The goal of self-education at the present stage is self-actualization and self-realization of potential opportunities. Self – actualization is a person's desire for independence, self-expression, and activation of all the capabilities of their body. The process of self – realization is an expansion of the zone of self-awareness. Structurally, self – awareness is the unity of three components: cognitive (self-knowledge), emotional-evaluative (self-determination) and effectivevolitional (self-regulation, self-control).