У статті розкрито реальний стан організації фізичного виховання учнів з відхиленнями у розвитку постави у сучасних школах, представлено результати аналізу особливостей фізичного розвитку та рухової підготовленості дівчаток 7–10 років з порушенням постави. Визначено, що розвиток правильної постави та профілактика її дефектів в основному залежать від організації здорового способу життя молодших школярів. При цьому особливу роль відіграє застосування точно дозованих напружень м’язового корсету на основі навчання різних за координацією рухів. Доведено схильність до відхилень у розвитку постави дітей астенічного типу тілобулови. Встановлено, що рухова підготовленість дітей з відхиленнями у розвитку постави достовірно нижчі, ніж дітей без дефектів постави, за показниками силових та координаційних здібностей (р≤0,01).
The article reveals the real state of organization of physical education of pupils with deviations in posture development in modern secondary schools, presents the results of the analysis of physical development and motor readiness of girls 6-10 years with posture disorders. Necessity of development of a technique of development of coordination abilities of pupils of elementary school who have deviations in development of a posture is proved, because due to the constant use of precisely dosed tensions of the muscular corset on the basis of learning different coordination movements the skill s of maintaining physiologically correct torso positions are formed. It has been determined that the development of correct posture and the prevention of its defects mainly depend on the organization of a healthy lifestyle of primary school children. At the same time, a special role is played by measures for the prevention and correction of posture disorders in children in the process of physical education with the help of dosed physical activities of coordination and strength orientation. The tendency to deviations in the development of posture of children with asthenic body type has been proved. It was found that the motor readiness of children with deviations in the development of posture is significantly lower than that of children without defects in posture, in terms of power and coordination abilities (p≤0.01).