Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Валідація результатів неформальної освіти в стильовому карате

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Лозовий, А. Л.
dc.contributor.author Сергієнко, В. М.
dc.date.accessioned 2021-11-23T08:54:11Z
dc.date.available 2021-11-23T08:54:11Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Лозовий А. Л. Валідація результатів неформальної освіти в стильовому карате / А. Л. Лозовий, В. М. Сергієнко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. - Вип. 3К (131). - С. 225-230. - DOI http://doi.org/10.31392/NPU-nc.series 15.2021.3К(131).55 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35501
dc.description.abstract Робота містить пропозиції з подолання проблем підготовки в Україні фахівців зі стильового карате, спричинені тим, що в закладах формальної освіти не викладаються і не сертифікуються спеціалізовані курси стильового карате з урахуванням філософії, особливостей і традицій конкретного стилю. В системі формальної освіти можливо підтвердити кваліфікацію в спортивному карате, яке розглядається в іншій парадигмі, ніж стильове, і що має ряд системних відмінностей. Реально високий рівень кваліфікації викладача-тренера стильового карате неможливо забезпечити тільки за рахунок такої формальної освіти без системного використання спеціалізованого неформального навчання. На основі аналізу досвіду валідації (визнання) неформальної освіти в різних країнах пропонується варіант формування системи неформального навчання і валідації його результатів на прикладі стилю Госоку Рю. ua
dc.description.abstract The paper contains proposals for overcoming the problems of training karate styles specialists in Ukraine, which arise from the fact that formal education institution no teaches and no certifies a specialized course in karate styles, which takes into account the philosophy, features and traditions of each style. De facto, in the system of formal education it is possible to confirm the qualification in sports (competitive) karate, which is considered in a different paradigm than style karate, which has a many systemic differences. A really high level of qualification of a style karate teacher cannot be ensured only at the expense of such formal education without the systematic use of specialized non-formal education. Based on the analysis of the experience of validation (recognition) of nonformal education in different countries, a variant of forming a system of non-formal learning and validation of its results on the example of Gosoku Ryu style is proposed. An 8-level national professional qualification framework of the NQF has been created on the basis of the recommendations of the European Training and Certification Academy EurEthiCS ETSIA, the program of attestation exams of the International Karate Association IKA, Inc. and the research of the Ukrainian Academy of Budo and Martial Sports as a certified representative office of EurEthiCS ETSIA in Ukraine. All-Ukrainian Karate Association "IKA Gosoku Ryu Budo" as a representative dojo of IKA, Inc. in Ukraine, has been successfully using the proposed program for several years for the training and European validation of masters and instructors in the style of Gosoku Ryu. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject неформальна освіта ua
dc.subject інформальна освіта ua
dc.subject стильове карате ua
dc.subject будо ua
dc.subject сертифікація ua
dc.subject валідація ua
dc.subject Госоку Рю ua
dc.subject non-formal education ua
dc.subject informal education ua
dc.subject style karate ua
dc.subject budo ua
dc.subject certification ua
dc.subject validation ua
dc.subject Gosoku Ryu ua
dc.title Валідація результатів неформальної освіти в стильовому карате ua
dc.title.alternative Evaluation of the results of non-formal education in style karate ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics