У статті доведено, що своєчасна і якісна діагностика вихідного рівня фізичної підготовленості студентів має важливе значення. Упровадження контрольних тестів суттєво активізує студентів, змінює їх ставлення до освітнього процесу. Окреслені перспективи організації та управління самостійною фізкультурно-оздоровчою діяльністю з використанням дистанційної WEB-орієнтованої системи підтримки освітнього процесу Moodle. Встановлено, що рівень фізичної підготовленості і в чоловіків, і в жінок першого курсу нижче середнього та оцінюється 4,47 і 4,39 балами відповідно. Показники фізичної підготовленості студентів у виконанні окремих випробувань свідчать, що найнижчі оцінки отримано під час контролю силових якостей. Вирішення завдань підвищення рівня фізичної підготовленості в самостійній фізкультурно-оздоровчій діяльності треба забезпечувати поєднанням традиційних форм, методів і засобів з інтегративними формами організації процесу фізичного виховання, зокрема дистанційною WEB-орієнтованою системою підтримки освітнього процесу Moodle з особистим кабінетом, інтерактивними методами взаємодії викладача зі студентами, засобами навчання на базі інформаційно-комунікаційних технологій.
The objectives of the study are aimed at assessing the level of physical fitness of first-year students of the university depending on gender and study group, determining ways to improve it while studying in higher education. The article proves that timely and high-quality diagnosis of the initial level of physical fitness of students is important. The introduction of control tests significantly activates students, changes their attitude to the educational process. Research by scientists suggests that the physical fitness of students in higher education is laid in the early years, in adolescence, especially during school. The content and level of workload depend on how well the entrant will be prepared, with what level of health he will come to the institution of higher education. Prospects for the organization and management of independent physical culture and health activities using a remote WEBoriented system to support the educational process Moodle. It was found that the level of physical fitness in both men and women of the first year is below average and is estimated at 4.47 and 4.39 points, respectively. Indicators of physical fitness of students in the performance of individual tests show that the lowest scores were obtained during the control of strength qualities. Analysis of the results of physical fitness indicates that the use of health technologies requires the introduction of a differentiated approach when planning physical activity, taking into account the level of physical health and physical fitness of students. Solving the problem of improving the level of physical fitness in independent physical culture and health activities should be provided by a combination of traditional forms, methods and tools with integrative forms of organization of physical education, including remote WEB-oriented educational process support system Moodle with personal account, interactive methods of interaction with teachers teaching aids based on information and communication technologies.