Одним з найбільш цікавих видів рухової діяльності для дітей молодшого шкільного віку є маніпуляції та ігри з м’ячем. Відомо, що руховий досвід дитина набуває при виконанні фізичних вправ – спеціально підібраних, методично правильно організованих рухів та складних видів рухової діяльності. Одним з найбільш ефективних є вправи з м’ячами. Рухливі ігри з елементами баскетболу сприяють своєчасному фізичному розвитку і підвищенню фізичної роботоздатності молодших школярів, сприяють розвитку складових координаційних здібностей – ритмічності, узгодженості рухів,орієнтації у просторі, вестибулярної стійкості. У статті розкрито питання, щодо доцільності застосування рухливих ігор у фізичному вихованні учнів загальноосвітньої школи. Представлено рухливі ігри з елементами баскетболу, які доцільно проводити з учнями молодшого шкільного віку.
Junior school age is an extremely important period in a child's development. This age is the foundation of general physical development. Interests and habits, character and skills are formed. Physical education should be organized in way to instill an interest in physical education for each student. This is the key to health and harmonious child's development. Physical education in secondary schools is an integral part of the pedagogical process of educating a personality forming. Laws and principles of doing exercise should improve children's health. Constant and sufficient physical activity is required to maintain and improve the level of physical health. A variety of tools are used at school to solve the problems of physical culture and health work. Physical exercisesare main and specific way of physical education, and the healing forces of nature and hygienic factors must besubsidiaryways. Each group of tools solves specific problems, but they have an influence of children’s body only in complex and complementarity. Successful solution of physical educations problems only possible with transformation into an organic part of the humanistic educational process. The use of physical culture and health work should baseon ensuring and developing physical, mental, social and spiritual health of students, especially in primary school. The most interesting activities for primary school children are manipulations and ball games. It’s known that with doing physical exercises child acquires motor experience specially selected, correctly methodically organized movements and complex types of motor activities. The most effective one is ball exercise. Moving games with basketball elements promote physical development and increase physical working capacity of junior schoolchildren, promote development of coordination rhythmicity, coordination, orientation in space, vestibular stability. The article explains the necessary of using moving games in the physical education of secondary school students. There are moving games with basketball elements, which are recommended for primary schoolstudents.