Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Використання нетрадиційних засобів у фізичному вихованні молодших школярів

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Кравченко, Т. П.
dc.date.accessioned 2021-11-22T13:01:23Z
dc.date.available 2021-11-22T13:01:23Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Кравченко Т. П. Використання нетрадиційних засобів у фізичному вихованні молодших школярів / Т. П. Кравченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. - Вип. 3К (131). - С. 203-208. - DOI http://doi.org/10.31392/NPU-nc.series 15.2021.3К(131).50 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35483
dc.description.abstract Одним із основних пріоритетних завдань, визначених в Законі України «Про загальну середню освіту» є зміцнення фізичного та психічного здоров’я молодого покоління, а особливо молодших школярів. Мета роботи розробити та експериментально перевірити ефективність нетрадиційних засобів фізичного виховання у сільських закладах загальної середньої освіти на фізичну підготовленість та зміцнення здоров’я у молодших школярів. Методологія. Для вирішення мети нами використовувалися такі методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичної літератури; педагогічні методи (педагогічний експеримент; педагогічне спостереження; педагогічне тестування); методи математичної статистики. Наукова новизна. Здійснений методичний супровід рухливих ігор та естафет з використанням нетрадиційних засобів фізичного виховання, які класифіковані за ознакою пріоритетного розвитку фізичних здібностей, що є сенситивними в молодшому шкільному віці та визначено ефективність їх впровадження. Висновки. Здійснивши аналіз впроваджених технологій, можна стверджувати, що розробка і використання в урочних формах занять нетрадиційних засобів фізичного виховання сприяло покращенню показників фізичної підготовленості та зміцнення здоров’я молодших школярів, що експериментально доведено. ua
dc.description.abstract One of the main priority tasks defined in the Law of Ukraine "On General Secondary Education" is to strengthen the physical and mental health of the younger generation, especially the younger students. The present met with a problem when the incidence of children in all regions of Ukraine has increased significantly, especially in recent years, and a significant decrease in physical fitness, at the same time, and the health status of school-age children. However, despite the innovative experience of optimizing the physical education system for junior schoolchildren in rural schools, it has not been applied in these conditions. In this regard, it became necessary to study the process of physical education of primary schoolchildren and the use of non-traditional means that would increase the physical development and health status of primary schoolchildren in rural schools. The purpose of the work is to develop and experimentally test the effectiveness of nontraditional means of physical education in rural institutions of general secondary education for physical fitness and health promotion of primary schoolchildren. Methodology. To solve the goal, we used the following research methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature; pedagogical methods (pedagogical experiment; pedagogical observation; pedagogical testing); methods of mathematical statistics. Scientific novelty. The conducted methodological support of outdoor games and relay races using non-traditional means of physical education, classified according to the priority development of physical abilities, is sensitive in primary school age and the effectiveness of their implementation is determined. Conclusions. After analyzing the implemented technologies, it can be argued that the development and use of non-traditional means of physical education in the lesson forms of classes contributed to the improvement of physical fitness indicators and strengthening the health of younger schoolchildren, has been experimentally proven. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject нетрадиційні засоби ua
dc.subject фізичне виховання ua
dc.subject молодші школярі ua
dc.subject сільське середовище ua
dc.subject non-traditional means ua
dc.subject physical education ua
dc.subject junior schoolchildren ua
dc.subject rural environment ua
dc.title Використання нетрадиційних засобів у фізичному вихованні молодших школярів ua
dc.title.alternative The use of non-traditional means in the physical education of younger students ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics