Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Комп’ютерно-орієнтована методика навчання математичної статистики студентів економічних спеціальностей педагогічних університетів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Горбачук, Василь Олександрович
dc.date.accessioned 2021-11-10T08:04:52Z
dc.date.available 2021-11-10T08:04:52Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Горбачук, Василь Олександрович. Комп’ютерно-орієнтована методика навчання математичної статистики студентів економічних спеціальностей педагогічних університетів : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика навчання (математика) / Горбачук Василь Олександрович ; [наук. керівник Гончаренко Яніна Володимирівна] ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2021. – 24 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35440
dc.description.abstract У дисертації теоретично обґрунтувано, розроблено та експериментально перевірено результативність комп’ютерно-орієнтованої методики навчання математичної статистики студентів економічних та математичних спеціальностей педагогічних університетів. Обгрунтовано теоретичні основи комп’ютерно-орієнтованого навчання математичної статистики: проаналізовано та удосконалено психолого-педагогічні та методичні підходи; сформульовано та обґрунтовано вимоги до комп’ютерно- орієнтованої методики навчання математичної статистики; уточнено зміст поняття ІТ-компентеностності. Розроблено модель комп’ютерно-орієнтованої методики навчання математичної статистики, яка включає теоретико-методологічні основи, компоненти комп’ютерно-орієнтованої методичної системи навчання статистики, оціночний та корекційний блоки. Здійснено розробку та реалізацію комп’ютерно-орієнтованої методики навчання математичної статистики: уточнено цілі; описано методику введення нових понять, доведення тверджень та навчання алгоритмів; розроблено методичні рекомендації щодо використання комп’ютерно-орієнтованого навчання на лекційних заняттях, лабораторно-практичних роботах, при організації самостійної та індивідуальної роботи, для різних форм контролю, а також щодо використання різних програмних засобів, в тому числі розробленого автором програмного засобу «Booster Subject Play», та мови програмування Python; створено типізацію задач математичної статистики за функціональними можливостями та методичними особливостями застосування інформаційно-комунікаційних технологій в процесі розв’язання. У ході проведення педагогічного експерименту проведено апробацію розробленої комп’ютерно-орієнтованої методики навчання математичної статистики та підтверджено її результативність. ua
dc.description.abstract В диссертации теоретически обосновано, разработана и экспериментально проверена результативность компьютерно-ориентированной методики обучения математической статистики студентов экономических и математических специальностей педагогических университетов. Обоснованы теоретические основы компьютерно-ориентированного обучения математической статистике: проанализированы и усовершенствованы психолого- педагогические и методические подходы; сформулированы и обоснованы требования к компьютерно-ориентированной методике обучения математической статистики; уточнено содержание понятия ИТ-компентеностности. Разработана модель компьютерно-ориентированной методики обучения математической статистике, которая включает теоретико-методологические основы, компоненты компьютерно-ориентированной методической системы обучения статистике, оценочный и коррекционный блоки. Осуществлена разработка и реализация компьютерно-ориентированной методики обучения математической статистике: уточнены цели; описана методика введения новых понятий, доказательства утверждений и обучение алгоритмов; разработаны методические рекомендации по использованию компьютерно- ориентированного обучения на лекционных занятиях, лабораторно-практических работах, при организации самостоятельной и индивидуальной работы, для различных форм контроля, а также по использованию различных программных средств, в том числе разработанного автором программного средства «Booster Subject Play», и языка программирования Python; создано типизацию задач математической статистики по функциональным возможностям и методическим особенностям применения информационно-коммуникационных технологий в процессе решения. В ходе проведения педагогического эксперимента проведена апробация разработанной компьютерно-ориентированной методики обучения математической статистике и подтверждена ее результативность. ua
dc.description.abstract The efficiency of computer-oriented methods of teaching mathematical statistics to students of economic and mathematical specialties of pedagogical universities is theoretically substantiated, developed and experimentally tested in the dissertation. Based on the theoretical analysis of the research problem and the results of the ascertaining stage of the pedagogical experiment, it was found that the urgency of the problem of creating CBMT mathematical statistics is due to many factors, the main of which connected with the existing contradictions between: rapid updating of computerbased technologies that are used by the future specialists in their educational and professional activities, and insufficient scope or outdated content of their use in the process of teaching statistics; professional requirements for the future bachelor’s in mathematics or economics level of formation of the ability to create and research mathematical and computer models and the students’ real level of formation of the relevant competencies. Based on the analysis of psychological, pedagogical and methodological conditions, the requirements and relevant recommendations for all components of the methodological system of teaching mathematical statistics in the implementation of CBMT were formulated. A model of computer-oriented methods of teaching mathematical statistics has been developed, which includes theoretical and methodological bases, all components of a computer-oriented methodical system of teaching statistics, evaluation and correction blocks. The specified goals of teaching mathematical statistics and requirements for their formation are presented: when determining cognitive goals it is necessary to take into account the need of forming the ability to use modern mathematical statistics in professional activities to solve applied problems of economic content using modern information technologies and software in future specialists. This leads to the need to form students' knowledge and skills that provide mastery of methods of statistical analysis, modern software packages used in professional analytical activities, skills and programming skills of individual statistical procedures and functions. Based on the analysis of the content of educational material, as well as the possibilities of computer support of the course, the requirements to the content of theoretical training and the system of tasks in statistics are formulated: subordination of all content units to the main learning objectives; structuring and systematization of the content of theoretical training taking into account modern requirements, the principle of scientificity, as well as opportunities to intensify the study of theoretical material with the help of ICT; typification of educational tasks according to the features and role of application of information and communication technologies in their solution; adherence to the sequence of presentation of theoretical material and tasks of one group of principles: from simple to complex, from standard to creative, from concrete to abstract; ensuring the relationship between basic and ditance studying. It is substantiated and experimentally verified that, when creating and implementing CBMT statistics it is necessary to use a system of consecutive interconnected mathematical-statistical, practical and professionally-oriented problems, the solution of which involves the use of different types of software, which creates conditions for students for further professional training and future professional activity. The traditional and computer-based teaching methods are analyzed, their interrelations are established and recommendations on the choice and application of computer-oriented teaching methods in teaching statistics are formulated, which are based on the following principle: in specific conditions it is expedient to choose those methods provides high efficiency of training of students according to the accepted criteria. Teaching aids have been created and methodological support for laboratory-practical classes in statistics has been developed, which provides for the use of computer-oriented support through the development and application of: computer mathematics systems, LMS e-learning platforms developed by the author of software for computer testing, applications general purpose software, programming languages (R, Python, etc.). Developed and presented tools of computer-based learning technologies provide an opportunity to flexibly combine traditional methods and forms of learning with innovative ones, intensifying the educational and cognitive activities of students. An experimental test of the effectiveness of the developed components of computeroriented methods of teaching mathematical statistics, which confirmed the conclusions about the effectiveness of its implementation in the educational process. The analysis showed a statistically significant increase in the levels of formation of students' ability to apply methods and basic procedures of statistical analysis, the development of skills of mathematical and statistical modeling of economic. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject комп’ютерно-орієнтована методика навчання ua
dc.subject математична статистика ua
dc.subject інформаційні технології ua
dc.subject методична система навчання ua
dc.subject математичне моделювання ua
dc.subject математичні та інформаційно-технологічні компетентності ua
dc.subject компьютерно-ориентированная методика обучения ua
dc.subject математическая статистика ua
dc.subject информационные технологии ua
dc.subject методическая система обучения ua
dc.subject математическое моделирование ua
dc.subject математические и информационно-технологические компетентности ua
dc.subject computer-oriented teaching methods ua
dc.subject mathematical statistics ua
dc.subject information technology ua
dc.subject teaching system ua
dc.subject mathematical modeling ua
dc.subject mathematical and information technology competencies ua
dc.title Комп’ютерно-орієнтована методика навчання математичної статистики студентів економічних спеціальностей педагогічних університетів ua
dc.title.alternative Компьютерно-ориентированная методика обучения математичекой статистике студентов экономических специальностей педагогических университетов ua
dc.title.alternative Computer-based methods of teaching mathematical statistics to students of economic specialties of pedagogical universities ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу