У дисертації теоретично обґрунтувано, розроблено та експериментально
перевірено результативність комп’ютерно-орієнтованої методики навчання
математичної статистики студентів економічних та математичних спеціальностей
педагогічних університетів.
Обгрунтовано теоретичні основи комп’ютерно-орієнтованого навчання
математичної статистики: проаналізовано та удосконалено психолого-педагогічні та
методичні підходи; сформульовано та обґрунтовано вимоги до комп’ютерно-
орієнтованої методики навчання математичної статистики; уточнено зміст поняття
ІТ-компентеностності. Розроблено модель комп’ютерно-орієнтованої методики
навчання математичної статистики, яка включає теоретико-методологічні основи,
компоненти комп’ютерно-орієнтованої методичної системи навчання статистики,
оціночний та корекційний блоки.
Здійснено розробку та реалізацію комп’ютерно-орієнтованої методики
навчання математичної статистики: уточнено цілі; описано методику введення
нових понять, доведення тверджень та навчання алгоритмів; розроблено методичні
рекомендації щодо використання комп’ютерно-орієнтованого навчання на
лекційних заняттях, лабораторно-практичних роботах, при організації самостійної та
індивідуальної роботи, для різних форм контролю, а також щодо використання
різних програмних засобів, в тому числі розробленого автором програмного засобу
«Booster Subject Play», та мови програмування Python; створено типізацію задач
математичної статистики за функціональними можливостями та методичними особливостями застосування інформаційно-комунікаційних технологій в процесі
розв’язання.
У ході проведення педагогічного експерименту проведено апробацію
розробленої комп’ютерно-орієнтованої методики навчання математичної статистики
та підтверджено її результативність.
В диссертации теоретически обосновано, разработана и экспериментально
проверена результативность компьютерно-ориентированной методики обучения
математической статистики студентов экономических и математических
специальностей педагогических университетов.
Обоснованы теоретические основы компьютерно-ориентированного обучения
математической статистике: проанализированы и усовершенствованы психолого-
педагогические и методические подходы; сформулированы и обоснованы
требования к компьютерно-ориентированной методике обучения математической
статистики; уточнено содержание понятия ИТ-компентеностности. Разработана
модель компьютерно-ориентированной методики обучения математической
статистике, которая включает теоретико-методологические основы, компоненты
компьютерно-ориентированной методической системы обучения статистике,
оценочный и коррекционный блоки.
Осуществлена разработка и реализация компьютерно-ориентированной
методики обучения математической статистике: уточнены цели; описана методика
введения новых понятий, доказательства утверждений и обучение алгоритмов;
разработаны методические рекомендации по использованию компьютерно-
ориентированного обучения на лекционных занятиях, лабораторно-практических
работах, при организации самостоятельной и индивидуальной работы, для
различных форм контроля, а также по использованию различных программных
средств, в том числе разработанного автором программного средства «Booster
Subject Play», и языка программирования Python; создано типизацию задач
математической статистики по функциональным возможностям и методическим
особенностям применения информационно-коммуникационных технологий в
процессе решения. В ходе проведения педагогического эксперимента проведена апробация
разработанной компьютерно-ориентированной методики обучения математической
статистике и подтверждена ее результативность.
The efficiency of computer-oriented methods of teaching mathematical statistics to
students of economic and mathematical specialties of pedagogical universities is
theoretically substantiated, developed and experimentally tested in the dissertation.
Based on the theoretical analysis of the research problem and the results of the
ascertaining stage of the pedagogical experiment, it was found that the urgency of the
problem of creating CBMT mathematical statistics is due to many factors, the main of
which connected with the existing contradictions between: rapid updating of computerbased
technologies that are used by the future specialists in their educational and
professional activities, and insufficient scope or outdated content of their use in the
process of teaching statistics; professional requirements for the future bachelor’s in
mathematics or economics level of formation of the ability to create and research
mathematical and computer models and the students’ real level of formation of the
relevant competencies.
Based on the analysis of psychological, pedagogical and methodological conditions,
the requirements and relevant recommendations for all components of the methodological
system of teaching mathematical statistics in the implementation of CBMT were
formulated. A model of computer-oriented methods of teaching mathematical statistics has
been developed, which includes theoretical and methodological bases, all components of a
computer-oriented methodical system of teaching statistics, evaluation and correction
blocks.
The specified goals of teaching mathematical statistics and requirements for their
formation are presented: when determining cognitive goals it is necessary to take into
account the need of forming the ability to use modern mathematical statistics in
professional activities to solve applied problems of economic content using modern
information technologies and software in future specialists. This leads to the need to form
students' knowledge and skills that provide mastery of methods of statistical analysis,
modern software packages used in professional analytical activities, skills and
programming skills of individual statistical procedures and functions. Based on the analysis of the content of educational material, as well as the
possibilities of computer support of the course, the requirements to the content of
theoretical training and the system of tasks in statistics are formulated: subordination of all
content units to the main learning objectives; structuring and systematization of the
content of theoretical training taking into account modern requirements, the principle of
scientificity, as well as opportunities to intensify the study of theoretical material with the
help of ICT; typification of educational tasks according to the features and role of
application of information and communication technologies in their solution; adherence to
the sequence of presentation of theoretical material and tasks of one group of principles:
from simple to complex, from standard to creative, from concrete to abstract; ensuring the
relationship between basic and ditance studying. It is substantiated and experimentally
verified that, when creating and implementing CBMT statistics it is necessary to use a
system of consecutive interconnected mathematical-statistical, practical and
professionally-oriented problems, the solution of which involves the use of different types
of software, which creates conditions for students for further professional training and
future professional activity.
The traditional and computer-based teaching methods are analyzed, their
interrelations are established and recommendations on the choice and application of
computer-oriented teaching methods in teaching statistics are formulated, which are based
on the following principle: in specific conditions it is expedient to choose those methods
provides high efficiency of training of students according to the accepted criteria.
Teaching aids have been created and methodological support for laboratory-practical
classes in statistics has been developed, which provides for the use of computer-oriented
support through the development and application of: computer mathematics systems, LMS
e-learning platforms developed by the author of software for computer testing,
applications general purpose software, programming languages (R, Python, etc.).
Developed and presented tools of computer-based learning technologies provide an
opportunity to flexibly combine traditional methods and forms of learning with innovative
ones, intensifying the educational and cognitive activities of students.
An experimental test of the effectiveness of the developed components of computeroriented
methods of teaching mathematical statistics, which confirmed the conclusions
about the effectiveness of its implementation in the educational process. The analysis
showed a statistically significant increase in the levels of formation of students' ability to
apply methods and basic procedures of statistical analysis, the development of skills of
mathematical and statistical modeling of economic.