В статті проаналізовано сучасний стан фізичного виховання у закладах вищої освіти в умовах пандемії. Виявлено, головні недоліки дистанційного навчання. Розглянуто питання зниження рухової активності студентів закладів вищої освітив в умовах пандемії. Виявлено негативний вплив дефіциту рухової активності на стан здоров’я студентів. Проаналізовано доцільність використання самостійних занять фізичними вправами студентів, спрямованих на активізацію рухової активності в умовах пандемії. Встановлені форми самостійних занять: ранкова гігієнічна гімнастика, фізкультурно-оздоровчі заняття впродовж навчального дня, самостійні тренувальні заняття, а також найдоступніші засоби самостійних занять в умовах пандемії. Встановлено, що навчання студентів носить яскраво виражений гіподинамічний і гіпокінезійний характер.
The article analyzes the current state of physical education in institutions of higher education in a pandemic. Revealed, the main disadvantages of distance learning. The issues of reducing the motor activity of students of institutions of higher education in a pandemic are considered. The negative influence of the deficit of motor activity on the state of health of students was revealed. The expediency of using students' independent physical exercises aimed at enhancing physical activity in a pandemic has been analyzed. Established forms of self-study: morning hygienic gymnastics, physical culture and health-improving classes during the school day, independent training sessions, as well as available means of self-study in a pandemic. It was found that the teaching of students has a pronounced hypodynamic and hypokinesic character. Currently, education in all its forms is recognized as a priority in the development of a person capable of life and professional self-realization, actively makes free, conscious choices in a variety of life situations. An important role in the process of becoming a young person belongs to education in the field of physical culture and sports, in the process of which is the acquisition of special knowledge and ways of their rational use for self-improvement. Physical education of students is a complex and multifaceted process. The great hopes placed on students as future competitive professionals can be realized only if they are morally and physically healthy. However, as the analysis of modern theory and practice of physical education shows, the direction of physical education is given extremely insufficient attention. Traditionally, the construction of the educational process in higher education institutions does not fully solve the problems of purposeful preparation of students for physical education and physical self-improvement.