У даній статті розглянуті проблемні питання сучасної вищої освіти по формуванню фізкультурно-оздоровчої компетенції майбутніх висококваліфікованих фахівців технічних галузей виробництва в умовах дистанційного навчання. Актуальність дослідження обумовлена протиріччям між переходом закладів вищої технічної освіти в режим дистанційного навчання та готовністю учасників освітнього процесу до нових умов. Мета дослідження – визначення готовності та ефективності методичної системи при формуванні фізкультурно-оздоровчої компетентності студентів у вищому технічному навчальному закладі в умовах дистанційного навчання. Проведено аналіз комплексу навчально-методичних розробок та сформована модель організації освітнього процесу з формування фізкультурно-оздоровчої компетентності студентів закладів вищої технічної освіти в умовах дистанційного навчання. Виявлено рівень готовності учасників освітнього середовища та відношення до нової форми проведення навчального процесу. Висновки. Доведено, що формування фізкультурно-оздоровчої компетентності, розвиток особистості студента, створення необхідних умов для самореалізації студентської молоді в динамічному середовищі, яке постійно змінюється не можливо без прямої та тісної співпраці з викладачем.
This article highlights the problematic issues of modern higher education concerning the physical and health competence formation of future highly qualified specialists in technical fields of production in terms of distance learning. Current events related to the declaration of a global pandemic and the introduction of intensified anti-epidemic measures have caused a number of problematic issues concerning organization of the educational process in higher technical institutions. Actuality of the study is conditioned by the contradiction between the transition of higher technical institutions to distance learning and the readiness of educational process participants to new conditions. In accordance with the challenges of today’s life, professional training should be aimed at formation of personality that has not only a system of special knowledge and professional actions, but also characterized by the formation of professionally important competencies, the appropriate level of quality taking into account world and European qualifications, maintaining national achievements and priorities as well as capable of applying new methods, forms, means of teaching and education in the educational process. The purpose of the study is to determine the readiness and effectiveness of the methodological system in the formation of physical culture and health competence of students in higher technical education in terms of distance learning. Research methods – theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature, study of pedagogical experience, legislative and regulatory documents, psychological and pedagogical observation, questionnaires. The main concept that defines the specifics of such a competency approach are key competencies. The analysis of a complex for educational and methodical developments has carried out and the organization model of educational process concerning formation of physical culture and improving competence of students in higher technical institutions during distance learning has formed too. The stages of distance learning are characterized, and according to them separate tasks and ways of purpose achievement have defined. The readiness level of the educational environment participants and attitude to the new form of educational process have revealed too. A questionnaire survey of the educational environment participants concerning changing format of training sessions during distance learning. During the pedagogical research it has proved that the formation of physical culture and health competence, the development of the student's personality, the creation of necessary conditions for self-realization of student youth in a dynamic environment that is constantly changing are not possible without direct and close cooperation with the lecturer.