У статті теоретично обґрунтовано специфіку фізичного виховання учнів молодших класів яка обумовлена віковими особливостями фізіологічного та психологічного розвитку, а також адаптацією до умов навчання. Досліджено та теоретично підтверджено вплив індивідуальних особливостей психофізичного розвитку дітей одного віку й статі на якість і швидкість навчання фізичних вправ та розвиток рухових якостей учнів, зокрема і координаційної спрямованості. Розкрито важливість побудови процесу навчання учнів молодшого шкільного віку фізичних вправ з м’ячем координаційної спрямованості з урахуванням психофізіологічних особливостей розвитку організму для підвищення ефективності засвоєння програмного матеріалу. Визначено та проаналізовано взаємозв’язок певних психофізіологічних характеристик розвитку організму дітей 6-10 років з проявами координаційних здібностей у процесі навчання вправ з м’ячем. З’ясовано їх значення в удосконаленні просторових, просторово-динамічних, просторово-часових параметрів точності та набутті навичок у таких вправах з м’ячем як метання, передачі, ловіння, зупинка, тощо, що відбувається саме у молодшому шкільному віці.
The article theoretically substantiates the specificity of physical education of children of primary school age, which is due to the age characteristics of physiological and psychological development, as well as adaptation to new learning conditions. In this regard, a rationally organized process of physical education at a given age becomes not only a necessary condition for the comprehensive harmonious development of a personality, but also the basis for its further motor improvement. The influence of individual characteristics of psychophysical development of children of the same age and gender on the quality and time of teaching physical exercises, the development of motor qualities, in particular, and coordination orientation, was investigated and theoretically confirmed. The importance of building the process of teaching 6-10 year children to physical exercises with a ball of coordination orientation, taking into account the psychophysiological characteristics of the development of the body, to increase the efficiency of mastering the material of the school curriculum, is indicated. Younger school age is an active stage in the growth and development of the child's body, a favorable period for the development of all physical qualities and the beginning of teaching motor actions. The relationship between the psychophysiological characteristics of the development of primary school children and the manifestation of coordination abilities in the process of teaching exercises with a ball is analyzed. Their degree and importance in the formation and improvement of the accuracy parameters, as well as during the teaching of such exercises with the ball as throwing, passing, catching, stopping, etc., which occurs precisely at the primary school age, has been determined.