У дисертації досліджено проблему формування музично-естетичної компетентності підлітків у закладах позашкільної мистецької освіти. Актуальність проблеми зумовлена необхідністю підвищення рівня музично-естетичної освіченості підлітків; значним освітнім потенціалом позашкільної освіти та орієнтацією сучасної мистецької науки і практики на впровадження інноваційних форм і методів навчання; необхідністю відновлення балансу між музично-естетичним розвитком особистості та її ставленням до матеріальних цінностей; розвитком свідомого ставлення підлітків до краси й досконалості класичного музичного мистецтва на тлі глобального захоплення музично-інформаційного простору популярною музикою низької художньої вартості.
In the dissertation the problem of formation of musical and aesthetic competence
of teenagers in establishments of out - of - school art education is investigated. The
views of representatives of different branches of knowledge on this problem are
analyzed. The essence of key research concepts – "competence", "musical-aesthetic
competence", basic – "musical-aesthetic activity", musical-aesthetic education,
"musical-aesthetic perception" and derivatives – "musical-aesthetic environment" is
clarified. "Musical-aesthetic experience", "musical-aesthetic ideas", "musical-aesthetic
evaluation". The musical-aesthetic competence of adolescents is interpreted as a
dynamic combination of acquired and mastered musical-aesthetic knowledge, skills,
abilities, qualities and values due to the influence of art, which adolescents are able to
successfully implement in the process of educational, extracurricular and future
professional activities.